neopallet logo مشاوره
اندازه پالت استاندارد

ابعاد پالت چوبی + اندازه استاندارد پالت در صنایع مختلف [آپدیت 1402 شهریور]

سحرخدیوی

اندازه استاندارد پالت یا ابعاد پالت، بر طبق ابعاد بسته‌بندی محصولات مثل جعبه، کارتن یا کیسه، بسیار مهم است. چون بهترین حالت قرار دادن بار روی پالت به این شکل است که حداکثر سطح پالت استفاده شود ولی بار از سطح پالت بیرون نزند. اما آیا پالت‌ها ابعاد استانداردی دارند یا هر صنعت می‌تواند ابعاد استانداردی برای پالت مورد نیاز خود تعریف کند؟

ابعاد پالت بسته به نیاز شما، می‌تواند با اندازه‌های استاندارد متفاوت باشد. اما به طور معمول بدون در نظر گرفتن نوع صنعت، چند اندازه استاندارد بین‌المللی برای پالت‌ها تعریف شده است. البته ممکن است به کار گرفتن همه پالت‌های دارای ابعاد مختلف استاندارد در یک صنعت معمول نباشد و هر صنعت، از پالت با اندازه مشخصی استفاده کند. اما اصولا در سازمان‌ها از پالت‌هایی استفاده می‌شود که ابعاد متداولی داشته باشند و قابل حمل با چک پالت و لیفتراک باشند.

ابعاد استاندارد پالت، برای بارگیری در کامیون و کانتینر هم بسیار مناسب است و برای جا دادن پالت‌ها، نیازی به بررسی و بازبینی نحوه بارچینی وجود ندارد. ما در این مقاله به بررسی اندازه استاندارد پالت خواهیم پرداخت. پس اگر زمینه کاری شما به شکلی است که با پالت کار می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از نئوپالت را تا آخر مطالعه کنید.

تاریخچه به وجود آمدن ابعاد استاندارد برای پالت

جنگ جهانی دوم به بسیاری از صنایع از جمله صنعت خواروبار فروشی کمک کرد تا کالاها روی پالت بسته‌بندی شوند. اما در آن زمان، ابعاد استاندارد پالت، هنوز مشخص نبود و اندازه پالت، بسته به محصول تعیین می‌شد. در آن زمان، پالت‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شدند. همچنین قبل از متداول شدن پالت‌های چوبی، پالت‌هایی از جنس فلز تولید می‌شدند. اما به دلیل سنگین بودن، کم‌کم جای خود را به پالت‌های چوبی دادند.

از چند سال پس از جنگ جهانی دوم تاکنون، وقتی در مورد ابعاد استاندارد پالت چوبی صحبت می‌شود، به طور کلی منظور، پالت ۱۰۰ در ۱۲۰ سانتیمتری است. استفاده از این پالت بیش از ۱۱۰ سال است که متداول شده است. اما در آن زمان، هدف از ساختن این پالت در این اندازه، ایجاد استانداردهایی برای خواروبار فروشی‌ها بوده است.

در زمانی که تقریباً تمام مواد غذایی در بسته‌هایی جداگانه و با دست در کامیون بارگیری می‌شد، برای تسریع در توزیع مواد غذایی و راحت‌تر شدن فرایند حمل‌ونقل، تصمیم بر آن شد که اندازه استاندارد پالت با طول ۱۲۰ و عرض ۱۰۰ سانتیمتر، طراحی شود. البته هنوز هم متداول‌ترین اندازه پالت استاندارد در جهان، ۱۰۰ در ۱۲۰ سانتیمتر است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد طراحی پالت به دست بیاورید، مطالعه مطلب پالت از نظر طراحی کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

امروزه هم در صنعت خواروبار فروشی و صنایع غذایی، بیشتر از هر صنعت دیگری از پالت با این ابعاد استفاده می‌شود. بسیاری از صنایع خرده فروشی و سایر کالاهای مصرفی نیز از این اندازه پالت استاندارد استفاده می‌کنند. پالت استاندارد دارای تخته‌های چوبی با طول ۱۲۰ سانتیمتر است. عرض عرشه این پالت هم ۱۰۰ سانتیمتر است.

برای خرید پالت ۱۰۰ در ۱۲۰ پرسی چوبی می توانید از نئوپالت اقدام کنید.

یک پالت چوبی روی زمینه سفید
اندازه استاندارد پالت مشخص است. اما ممکن است ضخامت اجزاء چوبی، نوع چوب، بست‌های به کار رفته و غیره، از پالتی به پالت دیگر، تفاوت‌های زیادی با هم داشته باشند.

تدوین اندازه‌های استاندارد پالت برای تجارت بین‌المللی

در اوایل قرن بیستم، چندین کشور شروع به ایجاد سازمان‌هایی برای ایجاد سهولت در تجارت بسیاری از صنایع از جمله صنایع مرتبط با ساختمان و ماشین‌آلات کردند. این سازمان‌ها می‌خواستند برای چالش‌های تجارت بین‌المللی از جمله ابعاد استاندارد پالت، تصمیم‌گیری کنند. چراکه نیاز به اندازه استاندارد پالت، چالشی نبود که تنها مختص یک کشور یا چند کشور باشد. پس از جنگ جهانی دوم، این سازمان‌ها برای تسهیل تجارت گرد هم آمدند و سازمان بین المللی استاندارد (ISO) تأسیس شد. ایزو یک نهاد بین‌المللی است که استانداردهای جهانی برای ابعاد و اندازه گیری‌ها را ایجاد می‌کند. سپس این اندازه‌ها در تولید، حمل‌ونقل، انبارداری و سایر نهاد‌های مرتبط، اعمال می‌شوند.

اندازه پالت استاندارد ۱۰۰ در ۱۲۰ سانتیمتر یکی از شش اندازه استاندارد برای پالت است که توسط سازمان ایزو تایید شده است. در ادامه این مطلب، هر شش اندازه استاندارد پالت را به شما معرفی خواهیم کرد. همچنین برای آگاهی بیشتر در مورد ویژگی پالت صادراتی می‌توانید مطلب مرتبط با آن را مطالعه کنید و از تمام زیر و بم های پالت‌های صادراتی آگاه شوید.

رعایت ابعاد استاندارد پالت چه اهمیتی دارد؟

اهمیت رعایت اندازه‌های استاندارد پالت در کشورها و در سطح بین‌المللی، برای افزایش کارایی زنجیره تامین است. به عنوان مثال، رعایت این اندازه‌های استاندارد باعث می‌شود تا ذخیره‌سازی مواد و محصولات در انبار بهینه شود. همچنین با استاندارد کردن سایز پالت‌ها، در هنگام حمل‌ونقل مواد و محصولات، بیشترین تعداد پالت در یک کامیون یا یک کانتینر جا می‌شود. که باعث کاهش هزینه‌های حمل می‌شود.

اندازه‌های استاندارد پالت همچنین انعطاف‌پذیری لازم را برای خرید مواد اولیه از چندین فروشنده فراهم می‌کند. به این ترتیب که اگر در کار یکی از فروشندگان مواد اولیه اختلالی ایجاد شود، سایر فروشندگان به راحتی می‌توانند جای خالی او را پر کنند.

در نهایت هم وجود ابعاد استاندارد پالت به شما این امکان را می‌دهد که راحت‌تر بتوانید از پالت‌های دست دوم یا پالت‌های بازیافتی (مثل پالت پرسی) استفاده کنید. این کار، هم به نفع محیط زیست است و هم برای سازمان شما صرفه‌جویی اقتصادی به همراه دارد. در نتیجه هزینه‌های شما کاهش خواهد یافت و حاشیه سود شما بیشتر خواهد شد.

در مورد بازیافت چوب بیشتر بخوانید.

شخصی در حال اندازه گیری ابعاد پالت چوبی
رعایت اندازه استاندارد برای پالت‌ها، کار را برای مشتریان شما هم راحت می‌کند. چون آنها قبل از دریافت سفارش خود، می‌توانند بر حسب اندازه استاندارد پالت، جای بار را در انبارشان مشخص کنند.

چرا در نظر گرفتن ابعاد پالت برای همه صنایع مناسب نیست؟

همه محصولات یا محموله‌ها نمی‌توانند از پالت‌هایی با اندازه استاندارد استفاده کنند. برخی از محصولات به شکلی هستند که برای جابجایی‌شان، پالت‌هایی با اندازه سفارشی لازم است. تلاش برای استفاده از پالت با اندازه استاندارد برای چنین کالاهایی، محصول شما را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

تهیه پالت با ابعاد استاندارد تا حد زیادی به اندازه و وزن محصول شما بستگی دارد. اما برای تعیین ابعاد درست پالت برای محصولات خاص، باید موارد دیگری را نیز مانند ابعاد محصول، نحوه حمل‌ونقل آن، محل ذخیره کردن بار و این‌که آیا پالت‌ها دوباره استفاده می‌شوند یا خیر را در نظر گرفت. برای این منظور، یک متخصص بسته‌بندی می‌تواند به شما کمک کند تا همه جوانب را با دقت بسنجید و تعیین کنید که پالت با چه اندازه و ابعادی برای محصولات شما مناسب است.

پالت یورو نیز یکی از انواع پالت‌های استاندارد است که در مقاله مربوط به آن توضیحات لازم در موردش را بیان کردیم.

اندازه‌های استاندارد پالت چوبی

در جدول زیر اندازه‌های استاندارد پالت را مشاهده خواهید کرد. اما همان‌گونه که اشاره کردیم، ممکن است این ابعاد استاندارد، برای همه کالاها قابل استفاده نباشد.

ابعاد استاندارد پالت (سانتیمتر)قاره‌هایی که از پالت با این ابعاد استفاده می‌کنند
۱۰۱ * ۱۲۲شمال آمریکا
۱۰۷ * ۱۰۷شمال آمریکا، اروپا، آسیا
۱۰۰ * ۱۲۰ اروپا، آسیا
۱۱۰ * ۱۰۰آسیا
۱۲۰ * ۸۰اروپا
۱۱۴ * ۱۱۴استرالیا
جدول اندازه استاندارد پالت در کشورها و قاره‌های مختلف

در ضمن پالت‌هایی با ابعاد زیر (استاندارد و غیر استاندارد) در صنایع مختلف متداول هستند:

ابعاد پالت (سانتیمتر)صنایع مصرف‌کننده
۱۰۰ * ۱۲۰مواد غذایی و مواد مصرفی
۱۰۰ * ۱۰۰لبنیات
۹۱ * ۹۱محصولات نوشیدنی
۱۲۰ * ۵۰خرده فروشی
۱۲۰ * ۹۰محصولات نوشیدنی، کاغذ بسته‌بندی شده
۱۲۰ * ۱۰۷محصولات نوشیدنی، مواد شیمیایی
۱۲۰ * ۱۱۴صنایع خودرویی
۱۲۰ * ۱۰۰صنایع نظامی، سیمان سازی
۱۱۶ * ۸۹صنایع نظامی
۱۱۲ * ۱۱۲مواد شیمیایی، حمل بشکه
۱۲۰ * ۱۲۰حمل بشکه
۱۰۷ * ۱۰۷صنایع رنگ سازی، محصولات مخابراتی
جدول اندازه استاندارد در صنایع مختلف
سه پالت چوبی در سایزهای مختلف قرار داده شده روی هم
همه پالت‌ها، در همه صنایع کاربرد ندارند. بلکه هر صنعت بسته به نوع کالا و ابعاد بسته‌بندی، برای خود یک یا چند اندازه استاندارد پالت در نظر می‌گیرد.

در ایران هم رایج‌ترین اندازه استاندارد پالت چوبی، یک متر در یک متر است. ولی پالت با اندازه‌های ۱۰۵ * ۱۰۵، ۱۱۰ * ۱۱۰، ۱۱۵ * ۱۱۵، ۱۰۰ * ۱۲۰، ۸۰ * ۱۲۰ و ۱۱۰ * ۱۳۰ سانتیمتر، جزء ابعاد استانداردی هستند که در ایران تولید می‌شوند.

۱۰۵ * ۱۰۵
۱۱۰ * ۱۱۰
۱۱۵ * ۱۱۵
۱۰۰ * ۱۲۰
۸۰ * ۱۲۰
۱۱۰ * ۱۳۰
جدول اندازه پالت های مورد استفاده در صنایع ایران

همچنین اگر علاقه دارید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه خرید پالت به دست بیاورید، راهنمای خرید پالت برای صنایع مختلف به شما کمک می‌کند. همچنین اگر می خواهید بدانید از کجا پالت چوبی پرسی بخریم؟ حتما مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

اندازه استاندارد پالت پرسی چوبی

با توجه به اینکه این روزها از پالت پرسی استقبال بسیار خوبی می‌شود و اکثر سازمان‌ها در حال برنامه‌ریزی برای جایگزین کردن پالت‌های چوبی یا پلاستیکی خود با این نوع پالت هستند، لازم می‌دانیم در این مطلب در مورد ابعاد استاندارد پالت پرسی هم صحبت کنیم.

به طور کلی متداول‌ترین ابعاد استاندارد پالت پرسی هم مانند پالت چوبی، ۱۰۰ در ۱۲۰ سانتیمتر است. پالت پرسی با ابعاد ۱۱۰ در ۱۳۰ سانتیمتر هم استاندارد به حساب می‌آید. هر دو اندازه ذکر شده، برای حمل و جابجایی با جک پالت و لیفتراک بسیار مناسب هستند.

پالت پرسی چوبی سایز کوچک از نمای بالا
متداول‌ترین اندازه استاندارد پالت پرسی هم مانند پالت چوبی، ۱۰۰ در ۱۲۰ است. این پالت در اکثر صنایع قابل استفاده است.

اگر تمایل دارید در مورد پالت پرسی، بیشتر مطالعه کنید، خواندن این مقاله به شما توصیه می‌شود: پالت پرسی یا پرس وود چیست؟ [12 ویژگی عالی پالت پرسی چوبی]

برای خرید پالت پرسی هم می‌توانید وارد وب‌سایت شرکت نئوپالت که یکی از سازندگان معتبر پالت پرسی در ایران است، شوید و سفارش خود را ثبت کنید. حتی اگر سازمان شما، امکان استفاده از پالت با ابعاد استاندارد را نداشته باشد، این شرکت می‌تواند بسته به نیاز شما، پالت‌هایی با ابعاد مورد نیاز شما تولید نماید.

چنانچه در مورد ابعاد پالت پرسی و ویژگی‌های آن سوالاتی دارید، می‌توانید از طریق تلفن با مشاوران خبره این شرکت تماس بگیرید تا اطلاعات تکمیلی و راهنمایی‌های لازم در اختیار شما قرار داده شود.

منبع: connerindustries

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
قاسم وکیلی
8 ماه قبل

سلام. ممنون از مطلب خوبتون. ولی کاش در مورد سایز پالت ها با جنس های مختلف هم توضیح داده بودید

admin sadeghi
مدیر
پاسخ به  قاسم وکیلی
8 ماه قبل

سلام دوست عزیز. ممنون از شما
تقریبا هر نوع پالت و استاندارد سایزی رو بیان کردیم. اگر نوع خاصی مد نظرتون هست رو بیان کنید.

تمامی حقوق برای نئوپالت محفوظ است