neopallet logo مشاوره
پالت های پلاستیکی آبی رنگ چیده شده روی هم

انواع پالت پلاستیکی انبار + {معایب، مزایا و کاربرد آن}

سحرخدیوی

پالت‌ها وسیله‌ای هستند که برای انبار کردن کالاها یا جابجایی آنها به وسیله لیفتراک یا جک‌پالت به کار می‌روند. پالت‌های انواع مختلفی دارند که پالت پلاستیکی یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین نوع این پالت‌هاست که در سال‌های اخیر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع پالت‌ها در جنس‌های متفاوتی از جمله پالت چوبی، پالت پرسی، پالت فلزی و… تولید می‌شوند که یکی از این مدل ها، پالت پلاستیک است. پالت پلاستیکی مانند سایر انواع پالت به سامان بخشیدن فضای انبار کمک زیادی می‌کند. در ضمن این نوع پالت، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که در ادامه آنها را شرح می‌دهیم.

ما در این مقاله انواع پالت‌های پلاستیکی و کاربرد هر یک را بررسی می‌کنیم و مزایا و معایب آنها را بیان خواهیم کرد. پس تا پایان این مقاله از نئوپالت همراه ما بمانید.

همه چیز در مورد پالت پلاستیکی

شاید پیش آمده باشد که به یک انبار صنعتی که محصولات متنوعی عرضه می‌کند، مراجعه کرده باشید. پس حتما می‌دانید که دسته‌بندی محصولات مختلف با کمک پالت، تا چه اندازه اهمیت دارد. چون وقتی مشتریان مختلف، یک یا چند محصول را سفارش می‌دهند، کارکنان انبار باید بتوانند به سرعت محصولات مورد نظر را جداسازی کرده و برای ارسال آماده نمایند.

پالت پلاستیکی هم درست یکی از همین نوع پالت‌هاست که حمل و نقل و انبارداری را متحول کرده است. برای اینکه با کاربرد و مزایای پالت پلاستیکی آشنا شوید، بهتر است در ابتدا با تاریخچه پالت‌های پلاستیکی آشنا شویم و خواستگاه این وسیله کاربردی را بشناسیم.

تاریخچه پالت‌های پلاستیکی

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید اولین نسخه‌های پالت‌های پلاستیکی که مورد استفاده قرار گرفته‌اند، محدود به یونان و هلند امروزی بوده‌اند. اما به مرور، با ظهور تکنولوژی‌های جدید و ثبت اختراعات در گوشه و کنار جهان، سیستم انبارداری و قفسه‌بندی در صنعت بسته‌بندی نیز تکامل یافت. تا قبل از دهه ۱۹۵۰ میلادی، بازار صنعت حمل‌ونقل توسط پالت‌های چوبی تسخیر شده بود. در نتیجه بیش از نود درصد از پالت‌ها از جنس چوب بودند. در گذشته انواع چوب در صنعت پالت سازی مورد استفاده قرار می‌گرفتند ولی کم کم چوب‌ها جای خود را به مواد دیگری همچون پلاستیک، چوب فشرده، فلز و… دادند.

در مورد انواع پالت بیشتر بخوانید: پالت چیست؟

اما رفته‌رفته، انواع مختلف پالت پلاستیکی توانستند نظرها را به سمت خود جلب کنند. در ابتدا پالت‌های پلاستیکی که برای انبارداری عرضه می‌شدند، طراحی بسیار ساده‌ای داشتند و شبیه یک سینی بودند. اما به تدریج، طراحان صنعتی نیز دست‌به‌کار شدند و طرح‌های جدید و جذابی را برای تولید پالت‌های پلاستیکی ارائه کردند که توانایی تحمل وزن بالایی داشتند.

پالت های پلاستیکی آبی و سبز و قرمز چیده شده روی یکدیگر در انبار
انواع پالت پلاستیکی در ابعاد، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف برای جداسازی اجناس مختلف در انبارها کاربرد دارند.

تکامل پالت‌های پلاستیکی تا به امروز ادامه داشته و ما شاهد آن هستیم که انواع مختلف پالت پلاستیکی می‌توانند نیازهای مختلف انبارداران را برطرف کنند. از انواع پالت‌های کشویی گرفته که برای انبار کردن محصولات در یک فضای بسته ایده‌آل هستند تا پالت‌های پایه‌دار که مثل جعبه‌های بدون سقف روی هم چیده می‌شوند، می‌توانند به راحتی به یک فضای شلوغ نظم و ترتیب بدهند.

انواع پالت پلاستیکی موجود در بازار

به‌طور کلی پلاستیک خاصیت شکل‌پذیری بسیار بالایی دارد و از انعطاف بالایی برخوردار است. بنابراین شما می‌توانید پلاستیک را تقریبا با هر قالبی که بخواهید، تولید کنید و محصول مورد نظر خود را در انواع مختلف بسازید. به همین علت پالت‌های پلاستیکی از نظر طرح و مدل، تنوع بالایی دارند و در انواع مختلف تولید و عرضه می‌شوند.

هر کدام از انواع پالت‌های پلاستیکی، دارای خصوصیاتی هستند که باعث می‌شود در یک زمینه خاص، کاربرد بیشتری داشته باشند. انواع پالت پلاستیکی عبارتند از:

 در ادامه به هر کدام از انواع پالت پلاستیکی خواهیم پرداخت:

پالت پلاستیکی انبار و کاربرد آن

پالت پلاستیکی انبار وسیله ای برای انبار کردن مواد غذایی و صنعتی در مکان های مختلف است که جابجا کردن کالاها با آن به وسیله لیفتراک و جک‌های دستی نیز امکان پذیر و راحت‌تر است

پالت پلاستیکی سبک آبی رنگ
پالت‌های پلاستیکی سبک هستند و جابجایی آنها راحت است.

این نوع پالت پلاستیکی برای نگهداری کالاهایی در وزن و اندازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پالت‌های پلاستیکی در اکثر مکان‌های تولیدی، انبارها و حمل و نقل کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پالت پلاستیکی کشویی و کاربرد آن

به احتمال زیاد شما هم این نوع پالت پلاستیکی را در مکان‌های مختلف و انبارها دیده‌اید. به‌طور مثال، در اکثر داروخانه‌ها برای تفکیک داروها، از پالت کشویی بهره گرفته می‌شود. به‌علاوه، در بسیاری از خانه‌ها، برای نگهداری اشیاء خرده‌ریز، از این نوع پالت‌ها و البته در ابعاد کوچک، استفاده می‌کنند.

پالت پلاستیکی پایه‌دار و کاربرد آن

این دسته از پالت‌های پلاستیکی به لطف پایه‌ای که در قسمت زیرین خود دارند، می‌توانند به راحتی روی یکدیگر سوار شده و یک قفسه پلاستیکی در ابعاد دلخواه تشکیل دهند. پالت‌های پایه‌دار سقف ندارند. همین موضوع باعث می‌شود که دسترسی به ابزار و وسایل درون آنها راحت‌تر باشد.

پالت پلاستیکی پایه دار مخصوص پیچ و مهره
برای تشکیل قفسه توسط پالت پلاستیکی پایه‌دار، کافیست پند پالت را روی هم چید. بسته به فضای انبار یا فروشگاه، می‌توان چند ردیف از این پالت‌ها را کنار هم قرار داد تا برای نگهداری لوازم و ابزارها، مورد استفاده قرار گیرند.

پالت پلاستیکی قابل حمل

یکی از محبوب‌ترین انواع پالت‌های پلاستیکی، پالت‌های قابل حمل هستند. این پالت‌ها نیز قابلیت نصب روی یکدیگر را دارند. اما به دلیل نوع طراحی که دارند، حمل‌شان هم بسیار راحت است. همین امر باعث می‌شود این نوع پالت پلاستیکی برای افرادی مثل تعمیرکاران که دائم در رفت و آمد هستند، مناسب باشد. در ضمن این نوع پالت در کارخانجات در ابعاد متفاوت، برای انبارداری و حمل‌ونقل کالاها هم به کار گرفته می‌شود.

مواد اولیه ساخت پالت پلاستیکی

پایه مواد اولیه پالت های پلاستیکی همانطور که از نامش پیداست، پلاستیک است. اما نوع پلاستیکی که در این محصولات استفاده می‌شود، روی کیفیت محصول نهایی اثرگذار خواهد بود. اما به شکل کلی سه کیفیت از پالت های پلاستیکی بسیار کاربردی است:

مزایای استفاده از پالت‌های پلاستیکی

پالت‌های پلاستیکی در مقایسه با پالت‌های چوبی یا فلزی، ویژگی‌های متمایزی دارند. در این بخش، خلاصه‌ای از مهم‌ترین مزایای استفاده از انواع پالت پلاستیکی را شرح خواهیم داد:

وزن سبک پلاستیک

فرقی ندارد پالت‌های پلاستیکی را در منزل شخصی خود به کار می‌گیرید یا در یک کارگاه تولیدی یا حتی در یک فروشگاه. در هر صورت سبک بودن قفسه ابزار، یک مزیت مهم به حساب می‌آید. چراکه سبک بودن پالت‌های پلاستیکی، در هنگام نصب اولیه یا در زمان جابجایی، کار شما را راحت خواهند کرد.

همچنین تحمل وزن پالت پلاستیکی در مدل‌ها و طراحی‌های مختلف بسیار بالاست و کمک می‌کند این محصول برای حمل و نقل و انبارداری کاربردی و مناسب باشد.

ماندگاری بالا مواد پلاستیکی

پالت‌های پلاستیکی در برابر عوامل محیطی مانند گرما، سرما، رطوبت، خشکی، اکسیده شدن و سایش، کاملا مقاوم هستند. این پالت‌ها حتی بعد از گذشتن ده‌ها سال نیز کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. همین امر باعث می‌گردد تا وقتی یکی از انواع پالت پلاستیکی را خریداری می‌کنید، مطمئن باشید تا چند سال آینده، نیازی به پالت جدید نخواهید داشت. طول عمر پالت هر چقدر بیشتر باشد، روی هزینه‌های لجستیکی تاثیر مثبت خواهد داشت.

چهار پالت پلاستیکی رنگی مخصوص انبار چیده شده روی هم
یکی از ویژگی‌های بارز پالت پلاستیکی که به انبارداران در انبارهای بزرگ کمک می‌کند کالا را پیدا کنند، استفاده از یک رنگ خاص برای کالاهای مشابه است.

قابلیت شستشو پالت پلاستیک

این ویژگی، پالت پلاستیکی را از سایر پالت‌ها مانند پالت چوبی متمایز می‌سازد. به همین خاطر در محیط‌هایی که بهداشت و پاکیزگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از پالت‌هایی با جنس پلاستیک استفاده می‌نمایند. به عنوان مثال داروخانه، بیمارستان یا درمانگاه‌ها، مراکزی هستند که این نوع پالت را به کار می‌گیرند.

همچنین پالت پلاستیکی نیاز به خدمات گندزدایی پالت و ضدعفونی کردن آن ندارد و به عنوان پالت صادراتی مناسب است.

قیمت ارزان پالت پلاستیکی

مهم‌ترین مزیت استفاده از پالت‌های پلاستیکی برای انبارداری و قفسه‌بندی، قیمت ارزان آنهاست. به‌ویژه اگر بخواهید پالت در تعداد انبوه بخرید،‌ تفاوت قیمت پالت‌های پلاستیکی با پالت‌های چوبی یا فلزی بسیار زیاد خواهد بود.

تنوع بالا در طراحی پالت پلاستیکی

به دلیل قابلیت شکل‌پذیری پلاستیک، پالت‌های پلاستیکی، از نظر طرح و مدل، تنوع بسیار بالایی دارند. علاوه بر تنوع مدل، تنوع رنگ نیز در انواع پالت پلاستیکی در صنعت بسته‌بندی و نظم دادن به انبار، از اهمیت بالایی برخوردار است. چون می‌توان محصولات مشابه را در قفسه‌های هم‌رنگ نگهداری کرد. این موضوع در پیدا کردن محصولات مشابه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به‌ویژه در انبارهای بزرگ با محصولات متنوع، بسیار کلیدی است.

نصب راحت

انواع پالت‌های پلاستیکی به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که شما بتوانید بدون استفاده از ابزار خاصی، آنها را نصب کنید. در واقع می‌توان مطابق با میل و سلیقه شخصی، پالت‌ها را روی هم سوار کرد یا با استفاده از شیارهایی که در کنار آنها تعبیه شده، یک قفسه کشویی ساخت. گاهی هم پالت‌ها روی یک پنل از پیش آماده قرار می‌گیرند که نصب پالت‌ها را بسیار راحت و سریع خواهد کرد.

معایب پالت‌های پلاستیکی

حال که با مزایای انواع پالت پلاستیکی و کاربرد آن در انبار آشنا شدیم، وقت آن است که معایب آن را نیز بررسی کنیم:

کاربرد پالت پلاستیکی در صنایع مختلف

همان‌طور که اشاره کردیم، پالت‌های پلاستیکی انبار توانستند به سرعت راه خود را به تمام صنایع باز کنند. در نتیجه به عنوان گزینه اول برای ساخت یک قفسه مناسب برای انبارداری شناخته شدند. این پالت‌ها به طور عمده، در صنایع زیر کاربرد دارند:

همچنین این نوع پالت در سردخانه‌ها، بخش حمل بار در فرودگاه‌ها، و اسکله‌ها به کار گرفته می‌شوند.

به‌عنوان نکته آخر باید یادآوری کنیم این نوع پالت به دلیل قابلیت بازیافت، حتی پس از مستعمل شدن، ارزش خود را حفظ می‌کند و قابل فروش هستند. به همین علت در صنعت بازیافت نیز نقش موثری دارند.

بهترین جایگزین برای پالت پلاستیکی انبار

امروزه خیلی از صنایع که از پالت‌های پلاستیکی در انبار داری و حمل و نقل استفاده می‌کردند، مصرف این نوع پالت را کنار گذاشته و از پالت پرسی بهره می‌برند. زیرا پالت پرسی به دلیل اینکه جایگزین مناسبی برای پالت‌های پلاستیکی است و هم عمر مفید بالایی دارد و هم ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در پالت‌های دیگر کمتر دیده می‌شود.

اگر مایل هستید اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های پالت پرسی به دست بیاورید مطالعه مطلب مربوط به آن کمک زیادی به شما خواهد کرد. برای خرید پالت پرسی نیز می‌توانید با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را خدمت شما ارائه کنند.

منبع: https://www.weepallet.com/applications-of-plastic-pallets/

4.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمامی حقوق برای نئوپالت محفوظ است