neopallet logo مشاوره
5

10 راهکار برای بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار شما

سحرخدیوی

بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار جهت به حداکثر رساندن فضای مفید انبار، حیاتی است. چه انبار شما خالی باشد چه پر، بهینه سازی چیدمان، امکان ذخیره‌سازی سازمان یافته را برای شما فراهم می‌کند. به این ترتیب دسترسی به محصولات یا مواد موجود در انبار آسان‌تر خواهد شد. سیستم‌های قفسه‌بندی صنعتی، امکان بهترین استفاده از فضای موجود را فراهم می‌کنند. در نتیجه قفسه‌بندی‌ها می‌توانند ذخیره‌سازی عمودی را امکان‌پذیر کنند و دسترسی فوری به موجودی انبار را برای کارکنان انبار فراهم آورند. بنابراین ارائه خدمات به مشتریان، با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌شود.

ما در این مقاله ده روش مفید و موثر را برای بهبود فضای انبار آموزش خواهیم داد. با این روش‌ها شما هم می‌توانید انبار خود را بیش از قبل سامان‌دهی کرده و فضای بیشتری برای محصولات وارده، باز کنید. پس با این مقاله از نئوپالت همراه باشید.

موجودی قفسه‌های انبار

زمانی که تجارت شما پر رونق است، ممکن است ظرفیت انبارتان به دلیل موجودی یا ورودی بیش از حد یا خروج کُند کالاها، پُر شود. در نتیجه مجبور خواهید شد محصولات را در راهروها یا سایر فضاهای نامناسب نگهداری کنید. این کار مانع ارائه خدمات کارآمد خواهد شد. همچنین ممکن است با مسدود کردن دید و دسترسی دشوار، مشکلات ایمنی زیادی را ایجاد کند.

به همین دلیل ایجاد یک طرح جدید برای قفسه‌های انبار صنعتی برای بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار، یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. هنگامی که انبار شما به خوبی سازماندهی شده باشد، شما می‌توانید بدون نیاز به انجام تجزیه و تحلیل‌های پیچیده موجودی، به سرعت گلوگاه‌ها را شناسایی کنید.

 عرض و چیدمان راهروهای انبار

هنگام انتخاب نحوه قفسه‌بندی صنعتی در انبار، باید به عرض راهرو‌ها توجه ویژه‌ای نمود. راهروهای عریض حرکت کارمندان و لیفتراک‌ها را تسهیل می‌کنند. طراحی مجدد انبار شما یکی از روش‌های برای بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار است. اما هزینه این کار باید با مدیریت کارآمدتر محصول، عملیات ایمن‌تر، انعطاف‌پذیری در ذخیره‌سازی و سهولت مکان‌یابی محصولات در یک فضای منظم، در مدت کوتاهی جبران شود.

بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار
بهینه کردن عرض راهروها با بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار دارد. چون می‌تواند فضای مفید انبار را گسترش دهد.

استفاده از راهکار نیم‌طبقه برای قفسه‌های انبار

یکی از کارآمدترین راهکارها برای بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار، ساختن فضای عمودی با اضافه کردن نیم‌طبقه یا سکو در قفسه‌هاست. این روش برای بهبود کارایی در فضای انبار بسیار موثر است. با کمک این روش، فضای ایده‌آلی برای محصولات با موجودی کم و جعبه‌های کوچک ایجاد خواهد شد.

از قفسه‌های نیم‌طبقه می‌توان برای کارهایی مانند بسته‌بندی یا آماده‌سازی محصولات برای حمل‌ونقل بهره گرفت. با این کار، در طبقات اصلی فضای زیادی برای نگهداری محصولات بزرگ و سنگین باقی خواهد ماند.

 تنظیم فضا و جابجایی اقلام به تناسب موجودی در قفسه‌های انبار

راه دیگر برای بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار، بازبینی فضای قفسه‌های انبار است. ارزیابی فضای قفسه‌بندی و تعیین نسبت فضای تخصیص داده شده به نوع موجودی ذخیره شده نیز می‌تواند با به‌حداکثر رساندن فضای ذخیره‌سازی در انبار، به کارایی آن کمک کند. به این ترتیب از فضای ارزشمندی که خالی مانده یا برای اقلام کوچک، بیش از حد بزرگ است، استفاده بهینه خواهد شد. اما برای افزایش دسترسی و بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار، فضاهای بزرگ‌تر را می‌توان به اقلام بزرگ یا تند گردش اختصاص داد.

آیا انبار شما پر است؟

استفاده نادرست از فضا، یک مشکل رایج در اکثر انبارهاست. اما برای بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار، می‌توان علاوه بر فضای کف، از فضاهای عمودی انبار نیز بهره گرفت. ذخیره‌سازی عمودی نیاز به قفسه‌بندی مناسب برای محصولات با تمرکز بر ایمنی و دسترسی آسان دارد. گاهی هم با وجود استفاده از فضاهای عمودی، دلیل بی‌نظم بودن یک انبار، داشتن قفسه‌بندی نامناسب است.

با شناسایی مناطق مشکل‌دار، فرصتی برای بهبود کارایی هر بخش از فضا پیدا خواهید کرد. هرچند فضای کف انبار محدود است، اما ایجاد قفسه‌بندی مناسب برای ذخیره‌سازی عمودی در انبار می‌تواند باعث افزایش فضا برای نگهداری مواد اولیه یا محصولات شود.

بندی انبار
حتی در زمانی که به نظر می‌رسد ظرفیت انبتر تکمیل است، با بهینه کردن قفسه‌بندی فضای عمودی و تغییر عرض قفسه‌ها، می‌توان باعث بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار شد.

10 راهکار برای بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار با کمک قفسه‌بندی صنعتی

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش رو در انبارها، کمبود فضاهای در دسترس است. این موضوع می‌تواند منجر به کاهش راندمان ذخیره‌سازی و جابجایی محصولات شود. علاوه بر این روی بهره‌وری کل عملیات هم، تاثیر منفی خواهد گذاشت. بهینه‌سازی استفاده از فضای انبار از نیاز به جابجایی‌های پرهزینه یا استفاده بی‌مورد از تجهیزات ذخیره‌سازی غیرمستقر جلوگیری می‌کند.

هدف از بهبود چیدمان فضای انبار، افزایش مقدار کالایی است که می‌تواند در سیستم قفسه‌بندی ذخیره گردد. اما بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار، باید راهی ایمن باشد و کارایی حمل‌ونقل را هم افزایش دهد. به همین منظور ما در ادامه 10 راهکار اصولی برای بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

1-     ظرفیت فعلی فضای انبار خود را ارزیابی نمایید

ارزیابی استفاده از فضای فعلی انبار، اولین گام اساسی جهت بهینه‌سازی فضای موجود در انبار است. تا زمانی که شما دقیقاً ندانید چه فضاهایی در انبار می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند و چه فضاهایی کارایی چندانی ندارند، نمی‌توانید طرح فعلی خود را بهبود ببخشید.

2-     پهنای راهروها را تا حد ممکن کاهش دهید

فضای کف انبار شما با عرض راهروها تعیین می‌شود. یک راهرو با عرض بیش از مقدار لازم، در درازمدت هزینه زیادی را به شرکت شما تحمیل خواهد کرد. به طور معمول راهروها برای حرکت تجهیزات استاندارد بارگیری و بازیابی (مانند لیفتراک) طراحی شده‌اند.

با این حال، با پیشرفت‌های سال‌های اخیر که در زمینه فناوری تجهیزات دیده می‌شوند، لیفتراک‌ها دارای ابعادی کوچک‌تر از قبل هستند. در ضمن دایره چرخش محدودتری هم دارند که به انباردار اجازه می‌دهد با کاهش عرض راهروها، باعث بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار شده و هزینه‌های نگهداری کالا در انبار را به حداقل برساند. کاهش عرض راهروها از این جهت ارزشمند است که شما می‌توانید برای افزایش فضای عمودی، تعداد قفسه‌ها را افزایش دهید و کالای بیشتری را در انبار بگنجانید.

راهروها
یک راهکار مهم برای بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار ، تنظیم عرض راهروها به اندازه حرکت لیفتراک و چرخش آن است.

3-     از فضای عمودی استفاده نمایید

فضای عمودی در اکثر انبارها نادیده گرفته می‌شود. اما نصب قفسه‌های مناسب برای نگهداری از کالاها، باعث بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار خواهد شد. اما نکته مهمی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. وقتی صحبت از جا دادن مواد و محصولات در طبقات قفسه‌ها می‌شود، باید به نحوه دسترسی به آنها هم فکر کرد. چون اگر لیفتراک انبار شما نتواند به کالاهای طبقات بالای قفسه‌ها دسترسی پیدا کند، ممکن است نیاز به سرمایه‌گذاری اضافی برای خرید تجهیزات جدید باشد.

4-     عمق فضای ذخیرهسازی خود را مورد ارزیابی قرار دهید

علاوه بر افزایش ارتفاع سیستم ذخیره‌سازی، لازم است شما عمق قفسه‌بندی انبار را نیز ارزیابی کنید. افزایش عمق سیستم ذخیره‌سازی در انبار به ساختارهای طبقات بالا پایداری خواهد بخشید. در ضمن تراکم ذخیره‌سازی شما را به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد داد.

سیستم‌های قفسه‌بندی عمیق دوبل، مقرون به صرفه هستند و پیکربندی انعطاف‌پذیری را در اختیار شما قرار می‌دهند. این سیستم علاوه بر بهبود کارایی فضای ذخیره‌سازی انبار، به شما کمک خواهد کرد که امور مربوط به حمل‌ونقل کالاها را هم کارآمدتر انجام دهید.

5-     نصب نیم‌طبقه را در نظر بگیرید

یکی از روش‌های اولیه برای افزایش بهره‌وری در استفاده از فضای عمودی، نصب نیم‌طبقه است. این کار یک راه جایگزین برای استفاده از فضای عمودی در انبار شما ارائه می‌دهد. نصب نیم‌طبقه سریع و ساده است و حداقل اختلال را در عملکرد انبار شما ایجاد خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم یک نیم‌طبقه در ساختار ذخیره‌سازی فعلی خود ایجاد نمایید. سپس برای بهره‌وری بهتر و به حداکثر رساندن فضای ذخیره‌سازی در انبار، ایستگاه‌های چیدمان، بسته‌بندی و همچنین امور اداری کارکنان را به نیم‌طبقه منتقل کنید. طی مدت کوتاهی، متوجه خواهید شد که این کار تا چه اندازه در بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار اثرات مثبت ایجاد خواهد کرد.

6-     یکپارچه کردن مکان‌های ذخیره‌سازی

گاهی مدیریت ضعیف موجودی و مشکلات مازاد می‌تواند منجر به قرار دادن چندین کالای غیرمرتبط در یک نقطه از انبار شود. این کار نه تنها باعث کاهش بهره‌وری در هنگام جابجایی کالاها می‌شود، بلکه باعث هدر رفتن فضای مفید انبار هم خواهد گردید. پس جهت بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار، حتی‌الامکان انبار خود را یکپارچه نگه دارید.

بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار
برای بهینه‌سازی فضای انبار، بهتر است فضاهای قابل استفاده را یکپارچه کرد تا فضای کافی برای ذخیره‌سازی محصولات بیشتر فراهم شود.

7-     از سیستم‌های ذخیرهسازی و بازیابی خودکار بهره بگیرید

سیستم‌های ذخیره‌سازی و بازیابی خودکار با حذف پِرتی در عرض راهروها، فضای مفید انبار شما را افزایش خواهند داد. شما با کمک یک سیستم خودکار، می‌توانید یک سیستم ذخیره‌سازی با چگالی بسیار بالا ایجاد کنید. بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار با کمک این روش، به شما امکان می‌دهد با صرف هزینه کمتر، کالاهای بیشتری را در انبار خود نگه دارید.

سیستم‌های ذخیره‌سازی و بازیابی خودکار هزینه‌های نیروی انسانی را هم کاهش می‌دهند. به علاوه از ایمنی کارکنان محافظت خواهند کرد. همچنین به شما این امکان را می‌دهند که با قرار دادن تمام کالاهای موجود در انبار در یک سیستم بسته که دسترسی به آن فقط برای پرسنل انبار مجاز است، کنترل بیشتری روی موجودی انبار خود داشته باشید.

8-      ایجاد فضای ذخیره‌سازی با اندازه مناسب

همان‌طور که اشاره گردید، یکپارچگی فضا در بحث بهره‌وری انبار بسیار مهم است. فضاسازی مناسب در انبار، نیاز به موجودی اضافی را کاهش می‌دهد و باعث کم شدن عملیات اضافی در انبار می‌شود. ایجاد اندازه مناسب، بیشتر برای کالاهایی است که بسته‌بندی منظمی ندارند یا ابعاد بسته‌های آنها همیشه یکسان نیست. این موارد به عنوان مثال شامل ظروف و مخازن با شکل‌های مختلف برای نگهداری مایعات و محلول‌های خاص هستند.

شما همچنین می‌توانید یک فضای ذخیره‌سازی با اندازه مناسب را با توجه به اندازه و عملکرد فروش اقلام پیاده‌سازی کنید. اندازه مناسب فضای ذخیره‌سازی شما می‌تواند برای محصولاتی که شکل یکنواختی ندارند، چالش‌برانگیز باشد. اقلام حجیم و دارای اشکال عجیب باید سیستم ذخیره‌سازی اختصاصی خود را داشته باشند تا بتوان آنها را در کوچک‌ترین فضای ممکن جا داد. با بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار، شما برای اقلام دارای اشکال غیرمتعارف هم فضای کافی در اختیار خواهید داشت.

9-     موجودی انبار خود را بهینه کنید

بهینه‌سازی موجودی مزایای بسیار زیادی را برای انبارهای شرکت‌های بزرگ داشته است. چراکه این کار می‌تواند بهبود کارایی فضای ذخیره‌سازی انبار شما را افزایش دهد. بسیاری از شرکت‌ها برای رقابت با میزان تقاضای مشتری، وارد چرخه بی‌پایان انباشت بیش‌ازحد موجودی می‌شوند. این کار علاوه بر غیراقتصادی بودن، سیستم کنترل موجودی انبار را دچار اختلال خواهد کرد.

انبار
بهینه نگه داشتن موجودی انبار هم می‌تواند موجب بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار شود.

10-  از قفسه‌بندی با کمک پالت استفاده کنید

بهره گرفتن از پالت می‌تواند برای ذخیره کردن کالاها در انبار با حجم بالا و گردش مکرر، کمک‌کننده باشد. پالت، فضای شما را از طریق ذخیره‌سازی موجودی با چگالی بالا در یک فضای کوچک، باز خواهد کرد. نگهداری کالا روی پالت جهت تسهیل بارگیری و بازیابی کالاها هم مفید خواهد بود.

برای اجرای این روش، هرچه حجم و وزن پالت کمتر باشد، شما فضای بیشتری در اختیار خواهید داشت و می‌توانید وزن قابل‌تحمل توسط قفسه را به ذخیره‌سازی کالاهای بیشتری اختصاص دهید. برای بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار، استفاده از پالت پرسی چوبی (پرس‌وود) توصیه می‌شود. این نوع پالت هم وزن سبکی دارد و هم به علت داشتن طراحی مناسب، به راحتی با لیفتراک یا جک پالت حمل خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پالت، این مطلب را هم بخوانید: پالت چیست؟ معرفی انواع پالت برای حمل و جابجایی

نگهداری محصولات روی پالت نقش به‌سزایی در بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار دارد. چراکه پالت می‌تواند چند ردیف کارتن حاوی مقدار زیادی از محصولات را در فضای کمی نگه دارد.

مزایای دیگر استفاده از پالت پرسی برای بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار

علاوه بر مزایای ذکر شده، پالت‌های پرس‌وود، ضدآب، ضدآفت و ضدقارچ هستند. به‌علاوه این پالت‌ها ضدحریق هم هستند. در نتیجه نگهداری آنها بسیار آسان است. در ضمن این پالت‌ها، قابلیت نگهداری به صورت تودرتو را دارند. پس در زمان خالی شدن هم جای زیادی نخواهند گرفت و فضای انبار را بیهوده اشغال نخواهند کرد.

پالت‌های پرسی چوبی برای جابجایی و حمل محصولات در صنایع مختلف، اعم از محصولات شیمیایی، لاستیکی و پلاستیکی، غذایی و دارویی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که این پالت‌ها قابل شستشو نیز هستند. بنابراین اگر کثیف شوند، به راحتی قابل تمیز شدن خواهند بود. در نتیجه پالت‌های پرسی بهترین گزینه برای بهبود کارایی فضای ذخیره‌سازی انبار به شمار می‌روند. به همین منظور در انبارهای شرکت‌های بزرگ در کشورهای پیشرفته هم استفاده می‌شوند.

 برای سفارش پالت پرسی جهت بهبود کارایی فضای ذخیره سازی انبار، می‌توانید با یک تماس، از مشاوره همکاران ما در شرکت نئوپالت بهره‌مند شوید. در ضمن می‌توانید جهت سفارش این نوع پالت، با کلیک بر روی باکس زیر، به درگاه مربوطه وارد شوید.

منبع: thefulfillmentlab

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمامی حقوق برای نئوپالت محفوظ است