neopallet logo مشاوره
7

7 روش ذخیره سازی پالت + توصیه های مفید برای افزایش فضای انبار

سحرخدیوی

پالت‌ها بزرگترین واحدهای استاندارد جابجایی مواد و محصولات در انبارها به شمار می‌روند. برخی از پالت‌ها چوبی، برخی دیگر پلاستیکی و برخی هم از جنس پرس‌وود (پرسی چوبی) هستند. آنها دارای کف صلبی هستند که می‌توان جعبه‌ها، کیسه‌ها و حتی اجسام را به صورت فله بر روی آنها چید. اما پس از رسیدن بار به انبار، یکی از دغدغه‌های انباردارن، ذخیره سازی پالت‌های رسیده است. امروزه ذخیره سازی پالت در انبار به شیوه‌های متنوعی انجام می‌شود. برخی روش‌ها ممکن است برای یک انبار مناسب باشند اما به کار انبار دیگر نیایند. پس باید روش‌های مختلف را شناخت و بهترین روش‌ها را متناسب با صنعت و فضای موجود، در انبار پیاده‌سازی کرد.

ما در این مطلب، متداول‌ترین روش‌های ذخیره کردن پالت‌ها را مرور می‌کنیم. پس اگر شما هم برای پالت‌های موجود در انبار خود، دغدغه ذخیره سازی دارید، این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

روش‌های ذخیره سازی پالت

اگر با انواع پالت آشنا نیستید و می‌خواهید در مورد پالت بیشتر بدانید، می‌توانید ابتدا این مقاله را مطالعه نمایید: پالت چیست؟ معرفی انواع پالت برای حمل و جابجایی

برای ذخیره کردن پالت‌ها، چند روش متداول وجود دارد. این روش‌ها عبارتند از:

1- انباشتن بلوکی

این روش، ساده‌ترین روش برای ذخیره سازی پالت‌هاست. در این روش، پالت‌های حامل بار یکسان را بر روی یکدیگر می‌چینند و روی خطوطی در کف انبار قرار می‌دهند. وضعیت پالت، وزن قابل تحمل آن و ظرفیت لیفتراک، تعیین‌کننده ارتفاعی است که می‌توان بارهای مختلف را روی هم چید.

این روش به دلیل استفاده بهینه از فضا و عدم نیاز به تجهیزات خاص نگهداری (مانند قفسه‌ها)، می‌تواند هزینه نگهداری بار را به حداقل برساند. اما در عوض، قابلیت دسترسی به پالت‌ها بسیار ضعیف است. چراکه پالت‌های زیرین به راحتی قابل دسترسی نیستند.

ذخیره سازی پالت
ذخیره سازی پالت به صورت بلوکی از اولیه‌ترین مدل‌های نگهداری پالت‌ها در انبار است.

2- قفسه‌بندی (راک)

چنانچه از نام آن پیداست، این شیوه ذخیره سازی پالت، توسط مجموعه‌ای از قفسه‌ها با طبقات متعدد انجام می‌شود. در این روش، گذاشتن و برداشتن پالت‌ها تنها در جهت افقی انجام می‌شود. طول و عرض پالت‌ها در این روش معمولاً یکنواخت بوده و تعداد طبقات قفسه‌ها متناسب با ابعاد پالت‌هاست. البته ارتفاع طبقات را می‌توان با توجه به ارتفاع متغیر محموله‌های بار شده روی پالت، تنظیم کرد.

مزیت این روش این است که هر طبقه از قفسه را می‌توان مستقلاً بارگیری و تخلیه کرد. در نتیجه دسترسی به محموله‌ها راحت‌تر خواهد بود. در ضمن ارتفاع کل طبقات می‌تواند از حالت انبارش بلوکی بیشتر باشد. اما دسترسی به تک‌تک پالت‌ها امکان‌پذیر نیست. قفسه‌بندی برای ذخیره سازی پالت هم 5 مدل دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

3- Single-Deep Pallet Rack  یا Selective Rack

این روش مرسوم‌ترین شیوه ذخیره سازی پالت در قفسه است. در این مدل در هر طبقه، یک ردیف پالت نگهداری می‌شود. این قفسه می‌تواند پیکربندی‌های مختلفی داشته باشد که در آن هر پالت در ارتفاع مشخصی (و نه لزوما ارتفاع یکسان با سایر طبقات) قرار می‌گیرد. این روش قفسه‌بندی در اکثر انبارها دیده می‌شود.

مزیت این روش این است کهمی‌توان به هر پالت به طور جداگانه دسترسی پیدا کرد. بنابراین کارگران می‌توانند هر پالت را مستقیماً در محل خود گذاشته یا آن را بردارند. ضمناً می‌توان با اضافه کردن برخی تجهیزات، در قفسه‌ها محموله‌هایی غیر از پالت هم نگهداری کرد.

تنها ایراد چنین سیستمی این است که باید بین هر قفسه با قفسه دیگر، فاصله ایجاد شود و نیاز به فضای بیشتری برای تعبیه راهروها دارد. در نتیجه از فضای انبار به صورت بهینه بهره گرفته نمی‌شود.

ذخیره سازی پالت
روش selective rack برای ذخیره سازی پالت در انبار

4- قفسه پالت دو عمقی

در این روش، ضرورتاً در عمق هر طبقه، دو پالت نگهداری می‌شود. در واقع دو پالت پشت سر هم قرار داده می‌شوند. هر کدام از ردیف‌های قفسه دو پالتی، به طور مستقل قابل دسترسی هستند.

معمولاً ابتدا فقط یک سری پالت در همه طبقات چیده می‌شود و در صورت وجود فضای اضافی، برخی طبقات دو پالتی می‌شوند. در این روش ذخیره سازی پالت، تعداد کمتری راهرو مورد نیاز خواهد بود. این به معنای افزایش فضا و ظرفیت ذخیره سازی پالت در انبار است. اما عیب این روش هم این است که برای دسترسی به پالت عقبی، لازم است ابتدا پالت جلویی جابجا شود.

5- قفسه درایو

در این روش که به آن خود-راهرو نیز گفته می‌شود، لیفتراک حامل پالت می‌تواند به درون چهارچوب قفسه وارد شده و به مناطق درونی آن دسترسی پیدا کند. اما برای جلوگیری از جابجایی غیرضروری، تمامی طبقات یک ردیف قفسه باید به یک قلم کالا تخصیص داده شوند. در این مدل قفسه‌بندی، طبقات دارای کفی نیستند. در واقع ذخیره سازی پالت‌ها روی ریل‌هایی متصل به پایه‌های اصلی قفسه‌ها نگهداری شده و روی آن سُر می‌خورند.

در برخی ساختارها، ذخیره سازی پالت به صورتی انجام می‌شود که اولین پالت ورودی، اولین پالت خروجی هم هست. اما در سایر سیستم‌ها آخرین پالت ورودی، اولین پالت خروجی خواهد بود.

عیب این مدل ذخیره سازی این است که اگر پالتی محکم نباشد، ممکن است دچار آسیب‌دیدگی یا شکستگی شود. علاوه بر این راننده لیفتراک باید مهارت بالایی در حرکت کردن میان پایه‌های قفسه‌ها داشته باشد.

درایو
در این مدل قفسه‌بندی، طبقات قفسه‌ها فاقد کفی هستند . در نتیجه لیفتراک می‌تواند به داخل چهارچوب قفسه‌ها هم وارد شود.

6- قفسه جریان پالت

این روش ذخیره سازی پالت، توسعه یافته روش قفسه پالت دو عمقی است. در این مدل، در عمق هر قفسه در هر طبقه، چند پالت نگهداری می‌شوند. کف طبقات می‌تواند روی ریل‌های زیرین حرکت کند. برای بهره گرفتن از نیروی جاذبه برای راحت قرار دادن یا برداشتن پالت‌ها، کف طبقه را کمی شیب‌دار می‌سازند.

وقتی لیفتراک از یک سمت، پالت را در قفسه می‌گذارد، پالت در جهت شیب لیز خورده و در کنار باقی پالت‌ها قرار می‌گیرد. هنگام برداشتن یک پالت از سمت دیگر هم پالت‌های عقبی سُر خورده و خودبه‌خود جای پالت خالی را پر می‌کنند. در این روش ذخیره سازی پالت، اولین پالت ورودی، اولین پالت خروجی خواهد بود.

7 – Push Back Rack

این روش نیز مشابه روش قبلی است. با این تفاوت که قرار دادن پالت و برداشتن آن هر دو از سمتی که ارتفاع قفسه کمتر است انجام می شود و سمت بالای شیب بسته است. در این روش ذخیره سازی پالت، آخرین پالت ورودی، اولین پالت خروجی خواهد بود.

Push Back Rack
روش ذخیره سازی پالت Push Back Rack، از روش‌های مدرن و به‌روز به شمار می‌آید.

توصیه‌هایی برای ذخیره سازی پالت‌های خالی

نگهداری پالت‌های خالی می‌تواند باعث آتش‌سوزی شدید در داخل یا خارج از انبار شما شود. چون پالت‌های چوبی خشک، با کوچک‌ترین جرقه یا گرما در معرض اشتعال قرار‌می گیرند.

استفاده از پالت‌های پرسی چوبی به جای پالت‌های چوبی می‌تواند امنیت انبار شما را در برابر آتش‌سوزی بسیار بالا ببرد. پالت‌های پرسی مساحتی برابر با پالت‌های چوبی دارند. اما به دلیل مواد به کار رفته در آنها و نحوه تولیدشان، امکان آتش‌سوزی در آنها بسیار کمتر است. به همین دلیل پالت پرسی بهترین جایگزین برای پالت چوبی به حساب می‌آید.

توصیه‌هایی در خصوص فاصله نگهداری پالت‌های خالی از انبار

امن‌ترین مکان برای نگهداری پالت‌های خالی، بیرون و دور از انبار است. در اینجا چند نکته در مورد ذخیره سازی پالت خالی را به شما ارائه خواهیم کرد:

به همین دلیل برای حفظ انبار در برابر آتش‌سوزی، لازم است فواصل گفته شده رعایت شوند.

نکات مهم در خصوص ذخیره سازی پالت‌های خالی

ذخیره سازی پالت‌های خالی

بعد از خالی شدن پالت‌ها، بخش زیادی از فضای انبار، توسط پالت‌های خالی گرفته می‌شود. اگر شما هم در انبار با کمبود فضا مواجه هستید، بهتر است از پالت‌های پرسی نئوپالت استفاده کنید که بعد از خالی شدن، تعداد زیادی از آنها به صورت تودرتو داخل هم می‌روند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. نئوپالت، با تولید پالت‌های پرسی باکیفیت، علاوه بر اینکه مشکل ذخیره سازی پالت‌ها را در زمان حمل بار حل نموده است، فکر ذخیره سازی پالت بعد از جابجایی بار را هم کرده است.

ویژگی های پالت پرسی باعث شده این محصول انتخاب اول صنایع مختلف باشد.

1

خرید پالت پرسی

اگر قصد خرید پالت پرسی چوبی دارید، برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با مشاوران ما در مجموعه نئوپالت تماس بگیرید. در ضمن اگر می‌خواهید این نوع پالت را سفارش دهید، می‌توانید از طریق باکس زیر، وارد درگاه مربوط به پذیرش سفارشات شوید.

همچنین مطالعه راهنمای خرید پالت برای صنایع مختلف به شما کمک می‌کند با شناخت بهتری، برای صنعت مورد نظرتان پالت مناسب خریداری کنید.

منابع: robin و tak-ghafaseh

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمامی حقوق برای نئوپالت محفوظ است