neopallet logo مشاوره
8

ساختار پالت + [آشنایی با انواع طراحی پالت چوبی پلاستیکی و پرسی]

سحرخدیوی

علاوه بر تنوع در جنس و ابعاد پالت‌ها، تفاوت‌های دیگری نیز بین انواع پالت وجود دارد و آن ساختار پالت است. مدل‌های مختلف پالت صنعتی، کاربردهای متفاوتی دارند و برای صنایع و موقعیت‌های خاص استفاده می‌شوند. به طور کلی، بر اساس مواد سازنده سه نوع پالت اصلی از نظر ساختار وجود دارد: پالت چوبی، پالت پرسی چوبی و پالت پلاستیکی.

پالت‌های چوبی نوع اولیه پالت هستند و هنوز هم در انبارها و صنایع حمل‌ونقل برای جابجایی کالاها، در گردش هستند. علی‌رغم رایج بودن پالت‌های چوبی در سال‌های گذشته، آنها طی دهه گذشته به سرعت جای خود را به پالت‌های پلاستیکی و در سال‌های اخیر نیز به پالت پرسی چوبی (پرس‌وود) می‌دهند. اما طراحی پالت از هر جنس با جنس دیگر متفاوت است. به علاوه هر جنس پالت می‌تواند طراحی‌های متمایزی برای کاربردهای متفاوت داشته باشد.

در این مطلب از نئوپالت به انواع پالت از نظر طراحی و تفاوت‌های طراحی پالت خواهیم پرداخت. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

انواع پالت صنعتی از نظر ساختار

متخصصان طراحی پالت، انواع مختلفی از پالت را طراحی نموده‌اند که در زیر شش سبک رایج آن را که در بخش حمل‌ونقل دیده می‌شوند، به شما معرفی خواهیم کرد.

چنانچه تمایل دارید در مورد پالت اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مطلب را هم بخوانید: پالت چیست؟ معرفی انواع پالت برای حمل و جابجایی

1.  پالت استرینگر (رشته‌ای)

یکی از ساده‌ترین انواع طراحی پالت، طراحی رشته‌ای است. پالت‌های استرینگر با استفاده از طرح ساندویچی ساخته می‌شوند. عرشه‌های بالا و پایین آن توسط رشته‌ها یا تخته‌هایی از هم جدا می‌شوند. این رشته‌ها با عمل به عنوان تیرهای متقاطع که وزن را به طور یکنواخت تحمل و توزیع می‌کنند، به تحمل بار واحد کمک می‌کنند. این مورد در تحمل وزن پالت بسیار حائز اهمیت است.

در حالی که پالت‌های رشته‌ای را می‌توان در اندازه‌های مختلفی طراحی کرد، رایج‌ترین اندازه برای پالت‌های رشته‌ای ۱۰۰ در ۱۱۰ سانتیمتر است. متداول‌ترین سبک پالت، پالت‌های رشته‌ای دارای طراحی یکنواخت هستند. بنابراین تیغه‌های لیفتراک می‌توانند برای جابجایی و حرکت دادن راحت پالت، از دو جهت (جلو یا پشت) به آن دسترسی داشته باشند.

در برخی موارد، پالت‌های استرینگر در طرف‌های غیرقابل دسترسی بریده یا پخ‌دار می‌شوند. در نتیجه لیفتراک‌ها و جک پالت‌ها می‌توانند از چهار طرف به آنها دسترسی داشته باشند. در مقایسه با سایر سبک‌های پالت، پالت‌های رشته‌ای معمولاً به اندازه برخی سبک‌های دیگر بادوام نیستند. بنابراین برای حمل‌ونقل کالاهای سنگین استفاده نمی‌شوند. با این حال، این موضوع تا حد زیادی به کیفیت ساخت پالت هم بستگی دارد.

2.  پالت بلوکی

پالت‌های بلوکی مشابه با پالت‌های رشته‌ای، در طرح ساندویچی ساخته می‌شوند. در هریک از آنها ۹ تا ۱۲ بلوک بین عرشه‌های بالا و پایین پالت قرار می‌گیرند. بلوک‌ها در هر چهار گوشه از پالت، در مرکز هر طرف پالت قرار می‌گیرند. علاوه بر این بلوک‌ها یک تا سه قسمت دیگر در وسط پالت نیز قرار می‌گیرند و به عنوان تکیه‌گاه بار واحد مرکزی عمل می‌کنند.

از آنجایی‌که در طراحی پالت بلوکی از بلوک‌های کوچک‌تر به جای تخته‌های یکسره استفاده می‌شود، پالت‌های بلوکی به عنوان پالت‌های چهار طرفه در نظر گرفته می‌شوند. زیرا توسط لیفتراک و جک پالت، از هر طرف قابل دسترسی هستند. بسته به سازنده، پالت‌های بلوکی را می‌توان با عرشه‌های کف یا عرشه‌های باز طراحی کرد. معمولا پالت‌های بلوکی از پالت‌های رشته‌ای بادوام‌تر هستند. اما این موضوع می‌تواند بر اساس کیفیت ساخت و مواد سازنده آن متفاوت باشد. پالت‌های بلوکی را می‌توان از چوب، پلاستیک یا فلز ساخت.

پالت های چوبی چیده شده روی هم
طراحی پالت بلوکی به گونه‌ای است که استحکام و دوام بالایی دارد.

3. پالت‌های دو رو

پالت‌های دو وجهی نوع دیگری از طراحی پالت صنعتی هستند که در آن، پالت دارای یک عرشه در بالا و یک عرشه در پایین است. پالت‌های دو رو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دوام بیشتری داشته باشند. وجود یک عرشه در دو طرف بالا و یک عرشه در پایین پالت باعث می‌شود پالت استحکام بیشتری داشته باشد و بتواند بار با وزن بالا را به طور یکنواخت تحمل کند. پالت‌های دو وجهی می‌توانند برگشت‌پذیر یا غیرقابل برگشت باشند.

پالت‌های دو وجهی برگشت‌پذیر به گونه‌ای ساخته می‌شوند که بتوان آنها را در دو طرف بالا یا پایین بارگذاری کرد. زیرا هر دو عرشه یکسان ساخته می‌شوند. در پالت‌های دو وجهی غیرقابل برگشت، قسمت پایینی نسبت به قسمت بالایی از دوام کمتری برخوردار است. بنابراین، فقط می‌توان آن را از یک جهت روی هم قرار داد.

سه عدد پالت استرینگر چیده شده روی هم
در طراحی پالت دو روی برگشت‌پذیر، به این نکته توجه شده است که پالت از هر دو طرف قابل استفاده باشد.

4. پالت دو بال

پالت دو بال یکی از انواع طراحی پالت دو رو است. این نوع پالت‌ها دارای یک عرشه در دو طرف بالا و پایین پالت هستند. اما عرشه‌ها فراتر از لبه‌های پالت یا رشته‌ها گسترش می‌یابند و به پالت، ظاهری بال‌دار می‌دهند. پالت‌های دو بال معمولاً پالت‌هایی دو طرفه هستند. اما اگر دارای رشته‌های بریدگی یا پخی باشند، می‌توانند به صورت چهار طرفه هم استفاده شوند.

بسته به ساختار و طراحی، پالت‌های دو بال ممکن است برگشت‌پذیر یا غیرقابل برگشت باشند. پالت‌های دو بال در اندازه‌های استاندارد و غیر استاندارد و عموماً از چوب ساخته می‌شوند. اما ممکن است به صورت پلاستیکی نیز موجود باشند.

پالت دو بار چوبی
طراحی پالت دو بال به نحوی است که با یک تغییر جزئی، می‌توان آن را از چهار طرف بارگیری کرد.

5. پالت عرشه جامد

طراحی پالت عرشه جامد به‌گونه‌ای است که از عرشه بالایی جامد (یک‌دست و مسطح) ساخته می‌شود و لت ندارد. پالت‌های عرشه جامد معمولاً چوبی هستند و جنس عرشه یک ورق جامد از تخته سه‌لاست. پالت‌های عرشه جامد ممکن است از جنس پلاستیک یا فلز نیز ساخته شوند. پالت‌های عرشه جامد برای انبارهایی که کالاهای کوچک‌تری را حمل می‌کنند مناسب هستند. زیرا طراحی پالت به صورت یک‌دست و مسطح، از لغزش اجسام از میان شکاف‌ها جلوگیری می‌کند.

بسیاری از شرکت‌ها برای جابجایی بار خود، پالت‌های عرشه جامد را ترجیح می‌دهند. زیرا طراحی آنها یک‌دست است. در ضمن حمل‌ونقل پالت‌های عرشه جامد راحت‌تر از انواع دیگر پالت است.

پالت عرشه جامد قرار داده شده روی زمین
مهندسان در طراحی پالت عرشه جامد، به این نکته توجه کرده‌اند که اشیاء ریز روی پالت بمانند و از لای شکاف‌های پالت بیرون نریزند.

6. پالت دو پایه

طراحی ساختار پالت دو پایه نیز مانند پالت بلوکی است. تفاوت آن با پالت بلوکی این است که پالت دو پایه عرشه پایینی ندارد و عرشه بالایی تنها روی دو پایه سوار است. از آنجایی‌که این پالت استحکام کافی ندارد، تنها برای بارهای سبک استفاده می‌شود. اما استفاده از این نوع پالت، چندان متداول نیست و در صنعت حمل‌ونقل کمتر دیده می‌شود.

طراحی پالت
در طراحی پالت دو پایه، به این نکته توجه شده است که تنها بارهای با وزن کم قرار است با این پالت جابجا شوند. چون این پالت‌ها تحمل بارهای سنگین را ندارند.

ساختار طراحی پالت پرسی چوبی

طراحی ساختار پالت پرسی چوبی، به صورت یک‌دست است. به همین دلیل بر خلاف پالت چوبی، از اجزای مختلفی ساخته نمی‌شود. در واقع مواد اولیه این نوع پالت که عمدتا چوب‌های ضایعاتی خرد شده هستند، با چسب مخصوصی آمیخته و داخل یک قالب ریخته می‌شوند. سپس پرس گرم به این مواد شکل پالت را می‌دهد برای تحمل وزن و راحتی در حمل‌ونقل، می‌توان ساختار طراحی پالت را سفارشی کرد.

بسته های سیمان و مصالح قرار داده شده روی پالت
پالت پرسی از هر چهار جهت قابل حمل است و همین مورد انبارداری آن را آسانتر می‌کند.

معمولا پالت‌های پرسی از نظر طراحی به شکلی هستند که قابلیت حمل از چهار جهت را دارا هستند و جک پالت یا لیفترام می‌تواند از هر طرفی در زیر این نوع پالت‌ها قرار بگیرد و آن را حمل کند.

برای اینکه بدانید بهترین شکل طراحی پالت برای صنعت شما چیست، می‌توانید از همکاران ما در نئوپالت مشاوره تلفنی بگیرید. در ضمن برای سفارش انواع پالت پرس‌وود، می‌توانید از طریق باکس زیر به وبسایت مورد نظر منتقل شوید.

منبع: adaptalift

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمامی حقوق برای نئوپالت محفوظ است