neopallet logo مشاوره
Winter shakhes

روش نگهداری از پالت در زمستان

سحرخدیوی

نگهداری از پالت شرایط متفاوتی دارد اما روش نگهداری از پالت در زمستان، بسیار مهم است و روی طول عمل آن اثر مستقیم دارد. چراکه شرایط جوی نامساعد می‌تواند تاثیرات نامطلوبی بر سلامت و طول عمر پالت‌های شما داشته باشد. برای جلوگیری از آسیب دیدن پالت‌ها در هوای سرد زمستان، بهتر است آنها را در مکانی سربسته و خشک نگه دارید. به این ترتیب پالت‌ها در برف و باران و رطوبت زیاد، در امان می‌مانند.

در این مقاله می‌خواهیم روش مراقبت از پالت در زمستان را به شما آموزش دهیم. به این ترتیب شما می‌توانید دوام پالت‌ها را بیشتر کنید و سال‌های سال در امور حمل‌ونقل کالا از آنها بهره بگیرید. پس پیشنهاد می‌کنیم با این مقاله از نئوپالت همراه باشید.

چرا برف و یخ بر کیفیت پالت شما تأثیر منفی می‌گذارد؟

در ابتدا باید اشاره کنیم که بافت چوب پر از خلل و فرج است و این قابلیت را دارد که مثل اسفنج، آب را در خود نگه دارد. بنابراین، هنگامی که پالت‌های چوبی زیر باران یا برف می‌مانند، شروع به جذب آب می‌کنند. این موضوع ممکن است منجر به رشد کپک و قارچ در بافت پالت‌ها شود و یکپارچگی ساختاری آنها را تضعیف کند.

البته باید بگوییم پالت‌های پرسی چوبی، کمتر از پالت‌های چوبی آب را به خود جذب می‌کنند و در برابر نفوذ رطوبت مقاوم‌ترند. اما به هر صورت، نباید این پالت‌ها را هم در زیر برف یا در هوای سرد و مرطوب رها کرد.

یخ‌زدگی هم می‌تواند همین تاثیرات را روی پالت‌های چوبی و پرسی بگذارد. در ضمن وجود یخ روی سطح این پالت‌ها، ایمنی آنها را به شدت به خطر می‌اندازد. چون خطر سُر خوردن پالت‌ها روی زمین یا خطر لیز خوردن بار از روی پالت وجود خواهد داشت که به پالت آسیب می‌رساند. پس روش نگهداری از پالت در زمستان باید به‌گونه‌ای باشد که پالت‌ها در محیطی مسقف و دور از سرما و یخبندان باشند.

روش نگهداری از پالت در زمستان
بافت چوب در برابر رطوبت و سرما بسیار حساس است. روش مراقبت از پالت در زمستان، باید طوری باشد که پالت کمترین تماس را با باران، برف، یخ و رطوبت را داشته باشد.

آب و هوای بارانی و مرطوب چقدر بر پالت شما تأثیر می‌گذارد؟

باران یا هوای مرطوب، سریع‌تر از برف یا یخ بر روی پالت شما تأثیر منفی می‌گذارد. این مسئله می‌تواند باعث ایجاد لکه‌هایی روی پالت‌های چوبی شود. در واقع این لکه‌ها نشان می‌دهند بافت داخلی چوب، کپک زده است. افزایش سرعت رشد کپک در چوب پالت، باعث خورده شدن چوب از داخل و کاهش عمر پالت یا حتی آسیب رسیدن به محصول روی پالت می‌شود.

در مورد پالت پرسی هم باید بگوییم این پالت‌ها نسبت به رطوبت مقاوم‌تر از پالت‌های چوبی هستند. در ضمن امکان رشد قارچ و کپک در بافت آنها وجود ندارد. اما رها کردن این پالت‌ها در شرایط آب و هوایی مرطوب در درازمدت، می‌تواند از عمر و دوام آنها بکاهد. چراکه با خیس شدن و خشک شدن مکرر، پالت‌ها آسیب‌پذیر و شکننده می‌شوند و با کمترین ضربه، ترک بر می‌دارند.

روش مراقبت از پالت در زمستان

دانستن روش نگهداری از پالت در زمستان این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید از پالت‌های خود در هوای سرد و مرطوب زمستانی مراقبت کنید و آنها را سالم نگه دارید. در ادامه چند نکته طلایی در همین رابطه را به شما آموزش خواهیم داد.

۱.  در هوای سرد، هر روز پالت‌های خود را بررسی کنید

موارد زیادی وجود دارد که باعث می‌شوند یکپارچگی پالت چوبی یا پرسی به خطر بیفتد. برخی از این موارد عبارتند از:

اما بررسی روزانه پالت‌ها در زمستان، به شما امکان می‌دهد قبل از نیاز به تعویض یا تعمیر پالت، هرگونه خرابی را تشخیص دهید و اقدامات لازم را برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی بیشتر پالت انجام دهید. به این ترتیب به دوام بیشتر پالت‌ها کمک خواهید کرد.

۲. پالت‌ها را خشک نگه دارید

ساده‌ترین روش نگهداری از پالت در زمستان، قراردادن آن در یک محیط محفوظ و بدون رطوبت است. همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، قرار گرفتن در معرض هوای مرطوب، استحکام و دوام پالت را به شدت کاهش می‌دهد.

شاید فضای انبار شما محدود باشد و مواد و محصولات زیادی داخل آن وجود داشته باشد. چنانچه در انبار فضای کافی ندارید و مجبورید پالت‌ها را خارج از انبار نگه دارید، باید بدانید ممکن است روی آنها برف یا باران ببارد. در این شرایط می‌توانید برای حفاظت از پالت‌ها، آنها را زیر یک پوشش ضدآب نگه دارید.

33
بهترین روش نگهداری از پالت در زمستان، در مکان مسقف و دور از رطوبت و سرما است.

۳. به جنس پالت‌ها توجه کنید

اگرچه استفاده از پالت‌های پلاستیکی و فلزی برای سازمان شما گران‌تر تمام می‌شود، اما اگر خطر خیس شدن پالت‌های چوبی شما زیاد باشد و امکان جلوگیری از این امر وجود نداشته باشد، تنها راه چاره، استفاده از پالت‌هایی با جنس متفاوت است. البته پالت‌های پرسی چوبی، گزینه بهتری برای جابجایی بار در زمستان هستند. از نظر اقتصادی هم مقرون‌به‌صرفه‌تر از پالت‌های پلاستیکی و فلزی خواهند بود. در نتیجه شما می‌توانید در میان‌مدت، برای جایگزین کردن پالت‌های چوبی خود با پالت‌های پرسی، برنامه‌ریزی کنید.

به هر صورت همان‌گونه که در آیتم شماره ۲ گفتیم، هم برای پالت‌های چوبی و هم پالت‌های پرسی، بهترین روش مراقبت از پالت در زمستان، خشک نگه داشتن محیط نگهداری آنهاست.

۴. روش نگهداری از پالت در زمستان را به کارمندان انبار آموزش دهید

یکی از بهترین راهکارها برای سالم نگه داشتن پالت‌ها این است که روش مراقبت از پالت در زمستان را به کارگران و سرپرستان انبار آموزش دهید. چون ممکن است پرسنل انبار شما اطلاع نداشته باشند که هوای سرد و مرطوب تا چه اندازه می‌تواند برای پالت‌های شما تهدید جدی به حساب آید.

حتی ممکن است آنها ندانند که رها کردن پالت‌ها زیر برف و باران، باعث ایجاد پوسیدگی در بافت چوب خواهد شد. شاید هم پرسنل انبار شما تازه‌کار باشند و تجربه کافی برای کار با پالت در زمستان را نداشته باشند. پس با صرف اندکی زمان، روش مراقبت از پالت در زمستان را به همکاران خود یاد دهید و در مورد حساسیت کار به آنها تاکیید کنید.

روش نگهداری پالت در زمستان
روش مراقبت از پالت در زمستان، با فصول دیگر متفاوت است. در این میان پالت چوبی سخت‌ترین روش مراقبت نسبت به سایر پالت‌ها را دارد.

۵. رانندگان لیفتراک هم باید برای کار در زمستان، آموزش کافی ببینند

هنگامی که هوا سرد می‌شود، رانندگان لیفتراک و سرپرستان آنها باید مراقب خطرات بیشتر مانند رمپ‌های یخ‌زده یا مرطوب، دید ناکافی و یخ‌زدگی بارها باشند. چون رانندگی ایمن هم یک روش مراقبت از پالت در زمستان به حساب می‌آید. به رانندگان لیفتراک گوش‌زد کنید بیش از پیش جانب احتیاط را رعایت کنند تا از پیش آمدن خطرات جانی و مالی جلوگیری شود.

آنها باید هنگام جابجایی پالت‌ها به ویژه پالت‌های پرسی و پالت‌های چوبی، مراقب باشند تا در اثر شرایط نامطلوب، پالت‌ها سُر نخورند. چون ممکن است پالت‌ها در اثر افتادن، آسیب جدی ببینند یا بشکنند. آنها باید برای ایمنی هرچه بیشتر خودشان، محصولات و پالت‌ها، نکات ایمنی را یاد بگیرند و در زمان حمل بار، اجرا کنند.

44 1
اگر رانندگان لیفتراک، دانش و تجربه کافی برای کار در هوای زمستان را نداشته باشند و روش نگهداری از پالت در زمستان را ندانند، ممکن است ناخواسته به پالت‌ها آسیب برسانند.

جایگزینی پالت‌های چوبی با پالت‌های پرسی

روش مراقبت از پالت پرسی در زمستان بسیار ساده‌تر از پالت چوبی سنتی است. چراکه بافت آنها محکم‌تر است. در ضمن این پالت‌ها در اثر رطوبت، قارچ یا کپک نمی‌زنند. هرچند روش نگهداری از پالت در زمستان برای پالت چوبی و پرسی مشابه است اما کار با پالت‌های پرسی، در تمام فصول از جمله زمستان ساده‌تر و کم‌دردسرتر است.

اگر مایلید با پالت پرسی و مزایای آن بیشتر آشنا شوید، این مقاله را بخوانید: ویژگی پالت پرسی چوبی

روش نگهداری از پالت در زمستان
پالت پرسی چوبی (پالت پرس‌وود)

اگر تصمیم دارید پالت پرسی چوبی بخرید، می‌توانید از طریق وب‌سایت شرکت نئوپالت، سفارش خود را ثبت کنید. در ضمن اگر در مورد روش نگهداری از پالت در زمستان هم ابهام یا سوالاتی دارید، می‌توانید از طریق تلفن با همکاران ما ارتباط برقرار کنید و مشاوره‌های لازم را از آنها بگیرید.

منابع: palletenterprise و associated-pallets

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمامی حقوق برای نئوپالت محفوظ است