neopallet logo مشاوره
شاخص

ویژگی پالت صادراتی چیست؟ + [معرفی بهترین پالت برای صادرات]

سحرخدیوی

پالت‌ها نقش مهمی در حمل‌ونقل بین‌المللی کالاها دارند. آنها در جابجایی و حمل محصولات مختلف، اعم از محصولات غذایی، دارویی، شیمیایی، صنعتی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل ویژگی پالت صادراتی از استانداردهای خاصی پیروی می‌کنند. به‌خصوص اگر محموله حاوی مواد غذایی، بهداشتی، دارویی و از این دست باشد، باید پالت مناسب برای صادرات این‌گونه موارد انتخاب شود. اما آیا بهترین پالت برای صادرات محصولات مختلف به اقصا نقاط دنیا را می‌شناسید؟ پس با ما در وبلاگ نئوپالت همراه باشید تا اطلاعات کامل و دقیق در مورد ویژگی‌های یک پالت مناسب برای صادرات را با شما در میان بگذاریم.

اهمیت استفاده از پالت استاندارد و مناسب صادرات

برای ارسال کالا به مقصد کشورهای خارجی، نیاز به بسته‌بندی مناسب صادراتی است. در واقع پس از چیدن محصول در کارتن‌های مناسب، برای حمل کانتیری، باید کارتن‌ها هم روی پالت استاندارد چیده شوند. زیرا اگر کارتن‌ها بدون پالت در کانتیر بارگیری شوند، احتمال دارد کارتن یا بسته‌بندی محصول در اثر تغییرات جوی، رطوبت بگیرد و به محصول آسیب برسد. گاهی هم اگر کالا بدون پالت بارگیری شود، کارتن‌ها در هنگام بارگیری یا تخلیه، دچار تغییر شکل خواهند شد.

اما استانداردها و ویژگی‌های پالت صادراتی چیست؟ آیا این دسته از پالت‌ها، باید اندازه و ابعاد خاصی داشته باشند؟ فرایند گندزدایی پالت‌ها به چه نحو انجام خواهد شد؟ در ادامه این مطلب، همه سوالات مربوطه پاسخ داده می‌شوند. پس با این مطلب از نئوپالت، همراه باشید.

ویژگی پالت صادراتی چیست؟

پس از قرار گرفتن کالاها روی پالت، پالت‌ها در کانتینر بارگیری و سپس راهی کشور مقصد می‌شوند. بنابراین لازم است ویژگی های پالت صادراتی و ابعاد و اندازه آن، از قوانین کشور مقصد پیروی کند. در ضمن پالت‌هایی که از جنس چوب یا پرس وود هستند، باید طی فرایندهای مشخص، ضدعفونی شوند تا اگر قارچ، کپک یا آفتی دارند، این موارد به همراه کالا به مقصد منتقل نشود.

در ضمن اگر تخم یا لارو حشراتی (مانند موریانه) داخل پالت صادراتی وجود داشته باشد، طی فرایندهایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، از بین خواهند رفت. به این ترتیب گمرک کشور نهایی پس از بررسی‌های لازم، مجوزهای ضروری برای خروج کالا از گمرک را صادر خواهد کرد.

پالت صادراتی
پالت صادراتی باید عاری از هرگونه آفت، قارچ یا حشرات موذی باشد تا کشور مقصد، آن را قبول کند.

اگر شرایط پالت‌های چوبی مطابق با استانداردهای بین‌المللی نباشد، در بهترین حالت محموله قرنطینه خواهد شد و در کشور مقصد، گندزدایی می‌شود. البته اگر این اتفاق بیفتد، شما به عنوان صادر کننده کالا، ملزم به پرداخت هزینه‌های انجام این فرایند خواهید بود. اما با عدم رعایت ویژگی های پالت صادراتی، در بدترین حالت، محموله شما به کشور مبدا بازگردانده خواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد، کلیه خسارات و هزینه‌ها بر عهده صادر کننده کالا خواهد بود.

ابعاد و اندازه بهترین پالت برای صادرات

یکی از ویژگی های پالت صادراتی، داشتن ابعاد و اندازه‌های مناسب است. پالت صادراتی با ابعاد استاندارد، می‌تواند به راحتی از درب هر ساختمان یا انبار عبور کند. در ضمن پالت‌ها به شکل مناسب و بدون پِرتی فضا، در کانتینر چیده می‌شوند. اما متاسفانه، برای سایز پالت صادراتی، استاندارد جهانی تعریف نشده است و ویژگی های پالت صادراتی در هر قاره، با قاره دیگر تفاوت‌هایی دارد.

به‌عنوان مثال، از مهم‌ترین ویژگی های پالت صادراتی، اندازه آن است. ابعاد پالت صادراتی به اروپا  80×120 سانتیمتر است. همین ابعاد برای ارسال کالا به کشورهای آسیایی، پالت سایز 100 در 120 سانتیمتر است. در ضمن پالت اروپا (با استاندارد یورو) باید دارای ابعاد 80*120*12 سانتیمتر باشد و از درخت کاج تهیه شود تا تحمل وزن بسیار بالایی داشته باشد. عمر چنین پالتی حداقل 10 سال خواهد بود. در مورد پالت یورو بیشتر بخوانید.

بیشتر بخوانید: پالت چیست؟ معرفی انواع پالت برای حمل و جابجایی

باید یادآور شویم که نبود یک استاندارد بین‌المللی واحد برای اندازه پالت‌ها، باعث ایجاد هزینه‌های زیادی برای صادر کنندگان کالا خواهد شد.

نحوه گندزدایی و ضدعفونی کردن پالت صادراتی

یکی دیگر از ویژگی های پالت صادراتی این است که این وسیله، قبل از حمل به کشورهای خارجی، باید ضدعفونی شده و مراحل کنترل آفات را طی کند و علائم مخصوص پالت روی آن درج شود. به همین منظور، دو روش برای گندزدایی پالت‌های چوبی وجود دارد. این دو روش عبارتند از:

در ادامه، با فرایند هر کدام از روش‌ها، بیشتر آشنا خواهیم شد. البته هر دو روش، مورد تایید کشورهای آسیایی و اروپایی است و هیچکدام مزیتی بر دیگری ندارد.

البته برخی از پالت‌ها مانند پالت پرسی چوبی و پالت پلاستیکی نیاز به هیچگونه گندزدایی ندارد و همین ویژگی باعث شده برای محصولات صادراتی انتخاب بسیار مناسبی باشند.

ضدعفونی پالت با ماده متیل بروماید

در این فرآیند، پالت‌ها در یک محفظه بسته قرار داده می‌شوند. سپس ماده شیمیایی متیل بروماید (که یک ماده ضدعفونی کننده است) روی پالت‌ها اسپری می‌شود تا هرگونه باکتری، قارچ یا کپک، از بین برود. ضمنا اگر حشره‌ای مانند موریانه، داخل چوب تخم‌ریزی کرده باشد، این ماده آنها را هم نابود خواهد کرد.

دو نفر در حال ضدعفونی پالت ها برای اینکه ویژگی های پالت صادراتی را کامل کنند.
از ویژگی های پالت صادراتی، عاری بودن آن از هر نوع قارچ و کپک و تخم حشرات موذی است.

عملیات حرارتی روی پالت

طی این عملیات، هر پالت چوبی صادراتی در یک محفظه با دمای 56 درجه سانتیگراد و به مدت حداقل 30 دقیقه قرار می‌گیرد. به این ترتیب تمام باکتری‌ها، آفات، کپک‌ها و میکروب‌های مضر چوب که ممکن است همراه با پالت چوبی، به کشور مقصد انتقال پیدا کنند، از بین می‌روند. در ضمن گاهی اوقات برخی از تولید‌کنندگان پالت‌های چوبی صادراتی، آنها را تحت بخار قرار می‌دهند که این نیز یک روش دیگر برای به‌عمل‌آوری حرارتی پالت صادراتی چوبی است.

پس از اتمام هر یک از فرایندهای بالا، گواهی‌نامه‌ای صادر می‌شود که از نظر بین‌المللی معتبر است و نشان می‌دهد ویژگی های پالت صادراتی از نظر بهداشت و سلامت، تایید شده است. ارائه این گواهی‌نامه به گمرک کشور مقصد، برای ترخیص کالاهای وارداتی الزامی است.

ویژگی پالت صادراتی پرس وود نئوپالت

از آنجایی‌که پالت صادراتی، سفر طولانی را با شرایط سختی پیش رو دارد، لازم است هم از نظر بهداشتی و هم از نظر جنس و کیفیت، بهترین شرایط را داشته باشد. شما به عنوان یک بازرگان، همیشه باید به دنبال بهینه‌سازی سود خود باشید و هزینه‌ها را به حداقل برسانید. اما این را هم باید بدانید در مورد پالت، نباید صرفه‌جویی کرد. چون اگر کیفیت لازم و استانداردهای کشور مقصد رعایت نشود، خریدار در گمرک کشور خود دچار مشکل خواهد شد. در نتیجه ممکن است شما مشتری خود را به راحتی از دست بدهید.

بنابراین بهتر است قبل از بسته‌بندی کالا جهت ارسال، ویژگی های پالت صادراتی را با مشتری هماهنگ کنید. به این ترتیب دیگر نه هزینه‌های اضافی پرداخت خواهید کرد و نه خریدار برای ترخیص بار به دردسر خواهد افتاد.

پالت‌های پرس وود یا پرسی چوبی نئوپالت نیاز به گند زدایی ندارند، در استاندارهای مناسب برای صادرات تولید می‌شوند و کیفیت و دوام بسیار مناسب آنها به همراه قیمت اقتصادی و به صرفه باعث شده جز بهترین انتخاب‌ها برای محصولات صادراتی به کشورهای مختلف باشد.

پالت صادراتی
پالت پرسی چوبی، از بهترین گزینه‌ها برای پالت صادراتی است و همه کشورها آن را بدون داشتن گواهی گندزدایی، می‌پذیرند.

خرید پالت صادراتی پرسی چوبی از نئوپالت

اگر به دنبال این هستید که بدانید از کجا پالت بخریم، شرکت نئوپالت، با دانستن ویژگی‌های پالت صادراتی، علاوه بر رعایت استادنداردهای بین‌المللی، پالت‌هایی باکیفیت و با دوام را به شما عرضه خواهد کرد. علاوه بر داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد، پالت‌های پرس وود نئوپالت از نظر اقتصادی هم مقرون‌به‌صرفه‌تر از پالت‌های چوبی تمام خواهند شد.

پس اگر شما هم معایب پالت چوبی را می‌دانید و به دنبال جایگزینی آن هستید، جهت دریافت مشاوره رایگان، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا تمام راهنمایی‌های لازم را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.

همچنین اگر تمایل دارید اطلاعات کاملی در مورد پالت مورد نیاز برای صنعت مورد نظر خود را بدانید، راهنمای خرید پالت برای صنایع مختلف را حتما مطالعه کنید.

 

منبع: IGPS

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمامی حقوق برای نئوپالت محفوظ است