neopallet logo مشاوره
شاخص 1

پالت پرسی یا پرس وود چیست؟ [12 ویژگی عالی پالت پرسی چوبی]

سحرخدیوی

در سال‌های اخیر در سراسر دنیا، بهره گرفتن از پالت‌های پرسی چوبی یا پالت پرس وود به جای پالت‌های سنتی، در حال گسترش است. این نوع پالت به تازگی در ایران نیز مورد استفاده بسیاری از صنایع قرار گرفته است و به دلیل طول عمر و کارایی بالاتر، طرفداران بسیاری در صنایع بزرگ و کوچک دارد.

پالت‌های پرسی چوبی علاوه بر اینکه جایگزین مناسبی برای پالت چوبی قدیمی یا پلاستیکی هستند، به طبیعت آسیب کمتری وارد می‌کنند. در ضمن از نظر اقتصادی، ارزان‌تر از انواع دیگر پالت‌ها تمام خواهند شد.

امروزه در دنیای مدرن، تجارت بین‌المللی بسیار گسترده شده است. به همین علت برای جابجایی کالاها، نمی‌توان به روش‌های سنتی تکیه کرد. بلکه باید به فکر به کار گرفتن راهکارهای نوینی بود که هم صرفه اقتصادی داشته باشند و هم جابجایی بار را آسان کند. طی سال‌های اخیر، تعداد زیادی از کارخانه‌های تولیدی، برای حمل و ارسال کالاهای خود، از پالت‌های چوبی یا پلاستیکی استفاده می‌کردند. چراکه این پالت‌ها در مکانیزه کردن انبارداری و حمل‌ونقل سریع و آسان، نقش موثری داشتند.

اگر قصد خرید پالت فشرده چوبی یا پالت پرسی دارید، ما در این مقاله قصد داریم تمام مزایا و معایب پالت پرسی را مورد بررسی ریزبینانه قرار دهیم. پس تا پایان این مقاله از نئوپالت، همراه ما بمانید.

همه چیز در مورد پالت پرسی

پالت‌های پرسی، پالت‌های قالبی هستند که از ضایعات چوب و مواد بازیافتی سلولزی ساخته شده‌اند. در واقع برخی از پالت‌های چوبی فرسوده که دیگر قابل تعمیر یا استفاده مجدد نیستند، برای ساخت پالت‌های پرسی خرد و به عنوان ماده اولیه آنها، مصرف می‌شوند. چوب‌های ضایعاتی دیگر هم مانند شاخه‌های هرس شده درختان، تراشه‌ها و حتی خاک اره را هم می‌توان برای ساخت پالت‌های پرس وود استفاده کرد. همین موضوع این پالت‌ها را به محصولی سازگار با محیط زیست تبدیل کرده است. برای آشنایی با خط تولید پالت پرسی می توانید مطلب مرتبط با آن با بخوانید.

در این زمینه بیشتر بخوانید: پالت چیست؟

همچنین طراحی منحصربه‌فرد این محصول، به گونه‌ای است که می‌تواند وزن قابل توجهی را تحمل کند. در عین حال وزن پالت پرسی نسبتاً سبک است. این نوع پالت‌ها قابل جای‌گیری به صورت تودرتو هستند و به کاهش فضای نگهداری در انبار و هزینه‌های حمل‌ونقل کمک می‌کنند.

پالت پرسی چوبی
وزن پالت پرس وود سبک است اما می‌تواند بارهایی با وزن سنگین را تحمل کند.

ویژگی‌ها و مزایای پالت پرس وود

پالت پرسی خصوصیاتی دارد که هیچ‌کدام از انواع دیگر پالت‌ها، این ویژگی‌ها را ندارند. زیرا این نوع پالت دیگر جایگزین پالت چوبی و پلاستیکی شناخته می شود. این موارد عبارتند از:

  1. شکل‌گیری در درجه حرارت و فشار بالا یک قالب یکپارچه را پدید می‌آورد که نیازی به اتصال دهنده‌های فلزی مانند پیچ و میخ ندارد.
  2. عملکرد بی‌عیب و نقص، ساختار مناسب و طراحی بهینه‌ای دارد.
  3. لبه‌های گرد پالت‌های پرسی، بسته‌بندی را راحت‌تر و حمل پالت‌ها را آسان‌تر می‌کنند.
  4. به دلیل طراحی تودرتو، فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند و یک‌چهارم پالت‌های چوبی قدیمی جا خواهد گرفت.
  5. به علت عدم نیاز به ضدعفونی کردن پالت یا گندزدایی، مناسب بسته‌بندی کالاهای صادراتی است. به این ترتیب در زمان صادرات، در زمان و هزینه ضدعفونی، صرفه‌جویی خواهد شد.
  6. پالت‌های پرسی قیمت مناسبی دارند.
  7. جنس پالت پرس وود، کاملا مطابق با قوانین حفاظت از محیط زیست (کاملا زیست تخریب‌پذیر) است.
  8. این نوع پالت ضدآب و ضدآفت و قارچ است. همچنین در برابر  تخم‌ریزی حشراتی مانند موریانه مقاوم است.
  9. پالت پرسی، ضدحریق است و به راحتی پالت‌های چوبی معمولی آتش نمی‌گیرد.
  10. این نوع پالت‌ها، ظاهر زیبایی دارند و سبک‌وزن هستند.
  11. ظرفیت تحمل وزن زیادی دارند و در برابر اوزان بالا، تغییر شکل نخواهند داد.
  12. به علت طراحی مناسب، حمل آنها با لیفتراک یا جک پالت بسیار راحت است.
  13. پالت پرسی تمام ویژگی‌های پالت صادراتی را داراست.

این ویژگی‌ها، این نوع پالت را منحصریه‌فرد و متمایز از سایر پالت‌ها می‌کند.

در تو 2
فضای مورد نیاز پالت‌های پرسی، یک چهارم فضای اشغال شده توسط پالت‌های چوبی است. چون این پالت‌ها می‌توانند به صورت تودرتو نگهداری شوند.

ساخت پالت پرس وود

فرآیند تولید پالت‌های پرسی چوبی شامل مخلوط کردن خرده‌های چوب با یک چسب رزینی و قالب‌گیری است. برای این که تکه‌های چوبی به قطعات کوچک‌تر تقسیم گردند، ابتدا از یک آسیاب چکشی کوچک رد می‌شوند. سپس خرده‌های چوب با استفاده از یک الک کوچک، بر اساس اندازه جدا می‌شوند. بعد از این مرحله هم خرده‌های چوب در دمای ۶۵ درجه سانتیگراد خشک می‌شوند. این پروسه برای کم کردن آب موجود در بافت چوب و رساندن رطوبت آن به سطح کمتر از ده درصد است.

ساخت و تولید پالت‌های پرسی چوبی نیازمند آگاهی و دانش گسترده‌ای نیست. به همین دلیل، تنها در عرض چند دقیقه و به وسیله چکش‌های پنتوماتیک، می‌توان پالت‌های پرسی چوبی تمام عیاری تولید کرد. با این روش می‌توان چیزی معادل ۵۵۰ قطعه پالت در هر شیفت کاری تولید کرد. ولی برای تولید پالت‌هایی با مرغوبیت بیشتر، خطوط اتوماتیک مورد نیاز خواهند بود.

در دنیای مدرن امروزی، برای ساخت پالت‌های پرسی، از استانداردهای مختلفی استفاده می‌شود. با رعایت این استانداردها، کار انتقال بار میان خطوط بین المللی، راحت‌تر و با مشکلات کمتری روبرو خواهد بود.

خواندن این مقاله هم مفید است: انواع پالت پلاستیکی و ویژگی‌های آن و همچنین معایب پالت پلاستیکی

پند پالت پرس وود تو در تو
با وجود برخی معایب، به دلیل این‌که پالت پرس وود مزایای بسیار زیادی دارد ، مورد استقبال تولیدکنندگان و بازرگانان قرار گرفته است.

معایب پالت پرس وود

هرچند پالت‌های پرسی برای حمل‌ونقل ایده‌آل هستند اما استفاده از این نوع پالت ایراداتی هم دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

البته با وجود این، باز هم پالت پرسی به دلیل مزایا و ویژگی‌های خاص خود می‌تواند انتخاب بسیار مناسب و به‌صرفه‌تری برای پالت‌های قدیمی باشد. اگر به دنبال جایگزین برای پالت چوبی یا پلاستیکی هستید حتما روی گزینه پالت پرسی توجه بیشتری داشته باشید.

کاربرد پالت پرس وود در صنایع

پالت‌های پرسی چوبی در جابجایی و حمل محصولات مختلف، اعم از محصولات شیمیایی، لاستیکی و پلاستیکی، غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی‌که این پالت‌ها قابل شستشو هستند، اگر آلوده گردند، به راحتی قابل تمیز شدن هستند. به همین علت برای به‌کارگیری در صنایع بهداشتی، بسیار مناسب هستند. در ضمن با توجه به امکان تحمل وزن بالا، در صنایع سنگین مانند صنایع فلزی و سنگی هم کاربرد دارند.

اما اگر شما کالای به‌خصوصی را تولید یا صادر می‌نمایید، برای اطمینان از امکان حمل آن با پالت‌های پرسی و دریافت مشاوره رایگان، می‌توانید با کارشناسان ما در نئوپالت تماس حاصل فرمایید. همچنین برای ثبت سفارش خود می‌توانید از طریق باکس زیر به درگاه مربوطه متصل گردید تا بهترین پالت‌های پرسی، در کمترین زمان در اختیارتان قرار گیرند. 

خرید پالت پرس وود از نئوپالت

در روزهایی که صنایع بزرگ بیش از هر زمان دیگری به فکر محیط زیست هستند و در تلاشند تا به حفظ آن کمک کنند، خرید و استفاده از پالت پرسی به عنوان یک راه حل تعیین کننده برای حفاظت از درختان و منابع طبیعی به شمار می‌رود. اگر شرکت و کارخانه شما هم به دنبال راهی پایدار برای حفظ و نگهداری از محیط زیست است پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از پالت‌های پلاستیکی و چوبی قدیمی که معایب و مشکلات بسیاری برای محیط زیست دارد، از پالت پرسی استفاده کنید. تاثیر محیط زیستی استفاده از پالت پرسی حتما شما را قانع خواهد کرد که از پالت فشرده پرسی استفاده کنید.

اگر برای خرید پالت پرسی و یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع پالت نیاز به کمک و راهنمایی دارید، همکاران ما نئوپالت می‌توانند مشاوره دقیق و تخصصی به شما بدهند.

منبع: universalpallets

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمامی حقوق برای نئوپالت محفوظ است