neopallet logo مشاوره
Presswood pallets 1

پالت های پرس وود چطور به طبیعت کمک ‌می‌کنند؟

سحرخدیوی

امروزه با توسعه روابط تجاری و گسترش تبادلات بین کشورها، بهره گرفتن از انواع پالت برای جابجایی کالاها و تسریع در امور حمل و نقل، نقش چشمگیری ایفا می‌کند. در گذشته اکثر پالت‌ها از چوب ساخته می‌شدند. دلیل این موضوع هم ارزان بودن و در دسترس بودن منابع چوبی بود. اما با گذشت زمان و با توجه به تغییرات اقلیمی، منابع چوبی و جنگل‌ها در مناطق مختلف جهان کاهش چشمگیری یافته‌اند.

در نتیجه حوزه حمل و نقل نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای حفظ محیط زیست، سعی شده است در این صنعت، پالت‌های چوبی و پالت‌های پلاستیکی به مرور جای خود را به پالت های پرس وود یا همان پالت‌های پرسی چوبی بدهند. از آنجایی‌که مواد اولیه پالت پرسی چوبی، از چوب‌های بازیافتی و شاخه‌های هرس شده درختان تامین می‌شود، برای تهیه این نوع پالت‌ها نیازی به قطع درختان نیست. در ضمن این نوع پالت‌ها بعد از اتمام عمر مفیدشان، به آسانی بازیافت می‌شوند و یا به طبیعت باز می‌گردند. به همین علت پالت پرس وود دوست‌دار طبیعت به شمار می‌رود. پالت پرسی دیگر جایگزین پالت چوبی و پلاستیکی شمرده می‌شود.

در این مقاله به این نکته خواهیم پرداخت که استفاده از پالت‌های پرسی چوبی چطور به طبیعت کمک می‌کنند. پس با ادامه این مقاله از نئوپالت همراه باشید.

مزایای استفاده از پالت پرس‌وود چیست؟

همان‌گونه که همه ما می‌دانیم، حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از آسیب‌دیدگی طبیعت، باعث می‌شود ما انسان‌ها زندگی سالم‌تری را تجربه کنیم. استفاده از پالت پرسی چوبی به جای پالت چوبی یا پالت پلاستیکی، از مواردی است که نه تنها از تخریب محیط زیست جلوگیری می‌کند، بلکه در موارد دیگری هم آثار مثبتی خواهد داشت که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: پالت چیست؟ معرفی انواع پالت برای حمل و جابجایی

پالت های پرس وود
پالت های پرس وود دوست‌دار طبیعت هستند و به دلیل ماهیتی که دارند، با تولید آنها، کمتر به محیط زیست و طبیعت آسیب وارد می‌گردد.

کند کردن روند جنگل‌زدایی و حفظ منابع طبیعی

با گسترش استفاده از پالت‌های پرس‌وود و جایگزینی آنها با پالت‌های چوبی، نرخ جنگل‌زدایی به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است. نرخ جنگل‌زدایی جهانی در هر دقیقه، برابر با وسعت چهار زمین فوتبال تخمین زده شده است. پس می‌توان به این مسئله پی برد که جنگل‌ها و منابع طبیعی با سرعت بسیار بالایی در حال نابودی هستند. از این روی بهره گرفتن از انواع پالت پرسی چوبی باعث جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان در جنگل‌ها خواهد شد.

به کار گرفتن پالت پرس‌وود که دوست‌دار طبیعت است، کاهش استفاده از منابع چوبی را به دنبال خواهد داشت. همین موضوع منجر به احیای دوباره جنگل‌ها و حفظ محیط زیست پایدار می‌شود.

کاهش آلودگی در محیط زیست و استفاده بهینه از منابع انرژی

به طور میانگین پالت های پرس وود حدود ده سال مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در حالیست که طول عمر پالت‌های چوبی به طور میانگین حدود شش سال است. این دوام و مقاومت بالای پالت های پرس وود منجر به کاهش فعالیت کارخانه‌ها برای تولید پالت می‌شود.

پرسی چوبی و طبیعت
پالت‌های چوبی پرسی به خاطر طول عمر بالایی که دارند، این مزیت را ایجاد می‌نمایند که منابع انرژی کمتری برای تولید آنها استفاده گردد. در نتیجه مصرف انرژی کمتر، به کاهش سطح آلودگی در محیط زیست کمک می‌نماید.

مدیریت زباله‌های بازیافتی

امروزه استفاده مجدد از چوب و بازیافت وسایل چوبی در صنایع مختلف دیده می‌شود. همین مورد هم جز دلایل استفاده از پالت بازیافتی شمرده می‌شود. نتیجه این امر مدیریت منابع چوبی است که به نوبه خود از وارد شدن اثرات مخرب بر محیط زیست خواهد کاست. استفاده از چوب‌های بازیافتی در تولید پالت یک رویکرد منحصر به فرد برای مدیریت زباله‌های بازیافتی و کاهش حجم زباله‌های تولیدی است. این امر نقش به‌سزایی در پایداری محیط زیست ایفا می‌کند.

نقش پالت های پرس وود در کاهش آلودگی منابع آب و خاک

همانطور که می‌دانید پالت‌های چوبی به خاطر طول عمر محدود و مقاومت کمتر نسبت به پالت‌های پرس‌وود، بیشتر دچار آسیب دیدگی و شکستگی شده و از بین می‌روند. اما بازیافت این نوع پالت‌ها و به کار گرفتن چوب آنها به عنوان مواد اولیه ساخت پالت های پرس وود، باعث می‌شود که چوب به راحتی از چرخه مصرف خارج نگردد. در نتیجه محیط زیست و منابع آبی و خاکی، کمتر دچار آلودگی می‌شوند. در قدیم، رایج‌ترین راه برای از بین بردن پالت‌های چوبی، خاک کردن آنها بود تا با گذشت زمان پوسیده شوند و از بین بروند. حتی با استفاده از این روش، به طور معمول ۱۳ سال زمان لازم است تا پالت‌های چوبی تجزیه شده و به طبیعت برگردند. این کار علاوه بر ایجاد آلودگی در خاک، در بعضی مواقع با انباشته شدن پالت‌ها در آب رودخانه‌ها، باعث آلودگی منابع آبی نیز می‌شد.

اما پالت های پرس وود زمانی که دیگر قابل استفاده نباشند، طی فرایندی می‌توانند برای ساخت موارد دیگر به کار گرفته شوند.

Presswood pallets 4 1
با رشد تکنولوژی زمینه‌ای فراهم شده است که پالت‌های پرسی چوبی که دوست‌دار طبیعت هستند، پس از مستعمل شدن، از روش‌های سازگار با محیط زیست به محصولات جدیدی تبدیل می‌گردند.

کاهش تولید گاز دی‌اکسید کربن در پروسه حمل و نقل کالا

همانطور که گفته شد بهره گرفتن از پالت‌ها، سرعت جابجایی و حمل کالا ها را افزایش می‌دهد. همین امر شرکت‌های حمل و نقل را به استفاده از آنها در جابجایی کالا ترغیب کرده است. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، تولید گاز دی‌اکسید کربن در پروسه حمل و جابجایی کالاهاست.

طبق قوانین حمل، وزن هر محموله باید در یک بازه استاندارد باشد. در زمان جابجایی کالاها با پالت‌های چوبی، به خاطر سنگینی این نوع پالت‌ها، وزن قابل توجهی از بار توسط این پالت‌ها گرفته می‌شود. به عبارت دیگر ممکن است وزن عمده محموله، وزن پالت باشد نه وزن محصول. این امر باعث می‌شود تعداد دفعات بیشتری نیاز باشد تا ماشین‌های سنگین برای ترانزیت کالا جابجا شوند. در نتیجه گاز دی‌اکسید کربن بیشتری تولید می‌شود.

اما در پالت‌های پرس وود، به خاطر وزن پایین‌تر و قابل انعطاف بودن آنها، در هر بار جابجایی حجم بیشتری از کالاها جابجا می‌شود. بنابراین حرکت ماشین‌های سنگین کاهش یافته و در نتیجه حجم گاز دی‌اکسید کربن تولیدی و آلودگی هوا کم می‌شود. این موضوع در حجم وسیعی از ترانزیت کالا می‌تواند کمک قابل توجهی برای حفظ محیط زیست از آلودگی و تخریب باشد.

عدم نیاز به گندزدایی پالت پرسی

از ویژگی‌های پالت‌های صادراتی که باید در نظر گرفت، نیاز به گندزدایی قبل از صادرات است. همین گندزدایی به دلیل اینکه ممکن است از مواد شیمیایی برای انجام آن کمک گرفته شود، باعث تخریب محیط زیست می‌شود. ولی پالت های پرس وود به دلیل نوع ساختار و مواد به کار رفته در آن نیاز به گندزدایی ندارند و برای صادرات مناسب هستند.

برتری پالت های پرس وود دوست‌دار طبیعت نسبت به پالت‌های پلاستیکی

یکی از رایج‌ترین تصورات غلط در دنیای لجستیک این است که پالت‌های پلاستیکی به ویژه در مورد محیط زیست، بر جایگزین‌های چوبی خود برتری دارند. البته برخی از این ادعاها، تا حدودی درست هستند. اما، باید گفت پالت‌های چوبی پرسی نسبت به هر دو مورد دیگر، بیشتر دوست‌دار طبیعت هستند.

مواد تشکیل دهنده پالت چوبی پرسی هم به نوبه خود اثرات مخربی برای محیط زیست دارند. اما می‌توان گفت پالت‌های پرس وود اثرات مخرب بسیار کمتری در محیط زیست به جا می‌گذارند و رد پای آنها کمتر در طبیعت باقی می‌ماند.

نکته آخر اینکه انتخاب و خرید پالت پرسی چوبی متناسب با نوع فعالیت و نوع محصول، می‌تواند به ما در حمل کم‌هزینه و ایمن کالا کمک کند. پس اگر نیاز به تهیه پالت دارید، می‌توانید برای دریافت مشاوره با همکاران ما در نئوپالت تماس بگیرید.

منبع: associated-pallets

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمامی حقوق برای نئوپالت محفوظ است