neopallet logo مشاوره
shakhes 5

انواع چوب در صنعت پالت سازی (آپدیت 2023)

سحرخدیوی

در تجارت مدرن امروزی، افزایش میزان سرعت در فرایند بسته‌بندی و حفظ ایمنی و سلامت بار، اهمیت زیادی دارد. پالت هم یکی از ابزارهایی است که برای سلامت محصولات و افزایش سرعت جابجایی و حمل کالاها، نقش موثری دارد. به همین دلیل باید پالت را از جنسی تهیه کرد که استحکام کافی داشته باشد.

چوب یک متریال مناسب برای پالت‌سازی است. چون هم محکم است و هم می‌تواند امنیت کالاها را حفظ کند. پالت‌های چوبی قادر هستند وزن‌های بالا را به راحتی تحمل کنند. نکته مهم دیگری که موجب استفاده از چوب در صنعت پالت می‌شود، قابلیت تعمیر و بازیافت این نوع پالت است.

البته امروزه استفاده از چوب در صنعت پالت، به شیوه دیگری درآمده است و از پالت‌های چوبی سنتی نسبت به سال‌های قبل، کمتر بهره گرفته می‌شود. اما هنوز هم پالت‌های چوبی با سبک‌های قدیمی، در صنعت حمل‌ونقل دیده می‌شوند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم اطلاعات مفیدی را در مورد چوب پالتی گردآوری کنیم و آن را در اختیار شما قرار دهیم. پس تا پایان این مقاله، همراه ما بمانید.

کاربرد چوب در صنعت پالت

چوب در صنعت پالت جایگاه ویژه‌ای دارد و قدیمی‌ترین متریال برای ساخت انواع پالت به شمار می‌رود. این ماده هنوز هم از جایگاه مناسبی برای ساخت پالت‌ها برخوردار است. حتی امروزه، پالت‌های مدرنی طراحی شده‌اند که از چوب‌های بازیافتی و بخش‌های هرس شده درختان تهیه می‌شوند. این نوع پالت، پالت چوبی پرسی، پالت نئوپان یا پالت چوب فشرده نام دارد و تحول عظیمی در حمل‌ونقل بار پدید آورده است.

یکی از دلایل استفاده از چوب در صنعت پالت، وجود اصطحکاک بین بار و سطح پالت است که موجب می‌شود بار از روی سطح پالت سُر نخورد و سالم به مقصد برسد. این اصطکاک، بین پایه پالت و سطح زمین هم وجود دارد و کار بارگیری و تخلیه بار را توسط جک پالت و لیفتراک، آسان‌تر می‌سازد.

در ضمن با توجه به نوع چوب پالتی، طراحی پالت نیز می‌تواند متفاوت باشد. برای آشنایی با انواع طراحی پالت، این مقاله را بخوانید: پالت از نظر طراحی + [آشنایی کامل با انواع طراحی پالت]

جنس چوب‌ها در پالت

صدها نوع چوب وجود دارد که هر کدام برای مصرفی مناسب هستند. به عنوان مثال در زمان‌های گذشته برای ساخت مبلمان، چوب‌های سخت مانند چوب ماهون، افرا، بلوط، ساج و گردو استفاده می‌شدند. اما امروزه برای این منظور، چوب‌های نرم مانند کاج و صنوبر هم به کار گرفته می‌شوند.

حتی استفاده از چوب در صنعت پالت که نیاز به تحمل وزن‌های سنگین دارد، به چوب‌های نرم اختصاص یافته است. چون چوب‌های نرم ارزان‌تر از چوب‌های سخت هستند. چراکه سریع‌تر رشد می‌کنند و به راحتی در دسترس هستند. همچنین برش و آماده سازی پالت از آنها آسان‌تر است.

چوب در صنعت پالت
امروزه نقش چوب در صنعت پالت، مانند قدیم نیست. به دلیل مشکلات جنگل‌زدایی و محیط زیستی، قطع درختان برای ساخت پالت، محدود شده است.

هرچند پالت‌ها را می‌توان از انواع چوب‌های مختلف ساخت، اما ساختار و جنس آنها به خصوص برای صادرات، اغلب به پوشش گیاهی کشور مبدا بستگی دارد. امروزه پالت‌سازان برای ساخت پالت، به دنبال چوبی هستند که نه تنها برای جابجایی بار مناسب باشد، بلکه به راحتی هم در دسترس باشد. زیرا تنها در این شرایط می‌توانند پالت را با قیمت رقابتی به بازار عرضه کنند.

چوب مناسب برای ساخت پالت

امروزه در کشورهای اصلی تولیدکننده پالت چوبی در جهان، برای ساخت پالت بیشتر از چوب بلوط و کاج استفاده می‌شود. این موضوع ممکن است تعجب آور باشد. زیرا چوب درخت بلوط یک چوب سخت و چوب کاج یک چوب نرم است. اما باید یادآور شویم این اصطلاحات فقط به ساختار فیزیکی چوب اشاره دارند. اما نرمی یا سختی چوب در صنعت پالت، ارتباطی با استحکام یا دوام آن ندارد.

مثلا چوب درخت کاج می‌تواند بدون آسیب دیدن، در کوره خشک شود. بنابراین پالت از جنس کاج برای حمل و نگهداری محصولات غذایی و دارویی مناسب است. اما چوب بلوط بسیار محکم‌تر و از نظر قیمتی، گران‌تر است. از آنجایی‌که چوب پالتی بلوط از کاج قوی‌تر است، می‌توان برای دستیابی به همان سطح استحکام در ساخت پالت، تخته‌های نازک‌تری را برید.

چوب در صنعت پالت
برای رسیدن به یک استحکام مشخص در ساخت پالت چوبی، بسته به نرمی یا سختی چوب، الوارها در ضخامت‌های متفاوتی بریده می‌شوند.

مشکلات چوب در پالت

هرچند در گذشته، چوب پالتی یکی از بهترین مواد سازنده برای پالت‌های سنتی به شمار می‌رفته است، اما مشکلات چوب در صنعت پالت هم نباید نادیده گرفته شوند. تعدادی از این مشکلات عبارتند از:

برای آشنایی کامل‌تر با پالت چوبی و انواع آن، این مقاله را هم بخوانید: پالت چوبی چیست؟ همچنین آشنایی با معایب پالت چوبی به شما کمک می‌کند شناخت بهتری نسبت به پالت داشته باشید.

پالت های چوب فشرده، جایگزین پالت چوبی سنتی

پالت‌های چوبی مشکلاتی دارند که در بالا هم به آنها اشاره شد. بنابراین در دهه‌های اخیر، طراحان پالت تصمیم گرفته‌اند نسل جدیدی از پالت را به بازار عرضه کنند که از چوب ساخته شود اما مشکلات کمتری داشته باشد. آنها توانستند پالت چوب فشرده یا پالت نئوپان که به نام پالت چوبی پرسی هم مشهور است را وارد بازار کنند.

این نوع پالت، هم از پالت چوبی محکم‌تر است و دوام بیشتری دارد و هم ارزان‌تر تمام خواهد شد. در ضمن مزایا و ویژگی‌های زیادی را برای مصرف‌کننده خواهد داشت.پالت پرسی، بهترین جایگزین پالت چوبی و پالت پلاستیکی شناخته می‌شود و معایب پالت‌های قدیمی در آن رفع شده است.

3 15
امروزه کاربرد چوب در صنعت پالت با گذشته متفاوت شده است. به منظور حفظ محیط زیست، برای تولید پالت چوبی پرسی، از چوب‌های بازیافتی بهره گرفته می‌شود.

یادآوری می‌شود پالت چوب فشرده، هیچ یک از معایب استفاده از چوب در صنعت پالت را هم ندارد. پس صاحبان صنایع می‌توانند با خیال راحت، برای صنعت خود، پالت چوبی پرسی از بِرَند نئوپالت را انتخاب کنند. این شرکت اولین و معتبرترین سازنده پالت پرسی در ایران است.

شما می‌توانید برای خرید پالت چوبی پرسی، با شرکت نئوپالت تماس تلفنی بگیرید تا سفارش شما توسط کارشناسان ما ثبت شود. همچنین اگر در مورد مشخصات فنی پالت چوب فشرده و ویژگی‌های خاص آن ابهاماتی دارید، مشاوران ما در ساعات اداری، آماده پاسخگویی به سوالات شما خواهند بود.

منبع: associated-pallets

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمامی حقوق برای نئوپالت محفوظ است