neopallet logo مشاوره
Shakhes 1

کپک زدن پالت چوبی و روش‌های رفع 100 درصدی!

سحرخدیوی

کپک زدن پالت چوبی یکی از مهم‌ترین عواملی است که در خرابی پالت و کاهش طول عمر پالت تاثیرگذار است. ترکیب عواملی مانند رطوبت و هوای گرم، محیط مساعدی برای رشد و تکثیر کپک‌ها و قارچ‌ها به وجود می‌آورد. به همین دلیل در ما‌ه‌های گرم و مرطوب سال، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان پالت چوبی باید بیشتر مراقب پالت‌های خود باشند.

برخی صنایع هم مانند صنایع ‎غذایی و دارویی باید بیشتر از بقیه صنایع حواس‌شان به کپک یا قارچ زدن پالت‌های‌شان باشد. چراکه در صورت کپک داشتن پالت‌ها، این کپک‌ها به راحتی به محصولات غذایی و دارویی منتقل شده و سلامتی انسان‌ها را هم به خطر خواهند انداخت.

به منظور جلوگیری از رشد کپک، اطمینان حاصل کنید که فروشنده پالت، اقدامات ضروری برای مقابله با کپک‌ها را انجام داده است. شما نیز می‌توانید با انجام چند راهکار ساده، جلوی حمله کپک‌ها به پالت‌های چوبی خود را بگیرید. مراحل جلوگیری از کپک زدن پالت چوبی شامل استفاده از چوب مناسب برای ساخت پالت، خشک نگه داشتن پالت، تهویه هوا در فضای ذخیره‎‌سازی و چرخاندن پالت‌های چوبی است.

پس اگر کار شما به نحوی است که با پالت چوبی سروکار دارید و احتمال کپک زدن پالت‌های‌تان وجود دارد، این مقاله از نئوپالت را تا پایان مطالعه کنید.

کپک زدن پالت چوبی

هزاران نوع قارچ و کپک وجود دارند که می‌توانند روی سطح یا داخل بافت چوب قرار بگیرند و رشد کنند. این قارچ‌ها و کپک‌ها از پلیمرهای ساختاری، قندها و پروتئین‌های موجود در چوب تغذیه می‌کنند. در ضمن هاگ‌هایی تولید می‌کنند که می‌توانند در هوا پخش شوند. برخی از این هاگ‌ها به صورت لکه‌های سیاه، سفید، سبز یا بنفش روی پالت ظاهر می‌شوند و با چشم غیر‌مسلح قابل مشاهده هستند. در حالی‌که برخی انواع دیگر کپک‌ها، با چشم غیر‌مسلح تشخیص داده نمی‌شوند.

کپک زدن پالت چوبی
گاهی کپک زدن پالت چوبی با چشم قابل رویت است. اما گاهی کپک تنها با چشم مسلح دیده می‌شود.

هاگ‌ها می‌توانند به راحتی روی سایر سطوح مرطوب از جمله محصولات چوبی پخش شوند. بسته به گونه‌های کپک، سطوح موجود و شرایط محیطی، هاگ‌ها می‌توانند در عرض چند روز رشد کنند. اما ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد تا کپک گسترش پیدا کرده و روی سطح چوب نمایان شود.

کپک زدن پالت چوبی
کپک زدن پالت چوبی از داخل بافت چوب به بیرون انجام می‌شود. به همین دلیل وقتی کپک روی سطح پالت مشاهده شد، امکان مبارزه با آن وجود نخواهد داشت.

نوع چوبی که برای ساختن پالت‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند بر روند کپک زدن پالت چوبی تأثیر بگذارد. گونه‌های چوبی که در خود قندهای ذخیره شده دارند، بیشتر در معرض خطر کپک زدن قرار دارند. اما باید بدانید که چوب‌های تصفیه نشده، بدون مراقبت مناسب، بیشتر در معرض کپک زدن هستند.

راه‌های رفع کپک پالت

با رعایت چند نکته ساده، می‌توانید از کپک زدن پالت چوبی جلوگیری کنید و عمر آنها را افزایش دهید. این نکات عبارتند از:

پالت پرسی عاری از هرگونه قارچ و کپک

همان‌گونه که اشاره کردیم، کپک زدن پالت چوبی، معضلی است که هزینه زیادی به سازمان‌ها تحمیل می‌کند و باعث پوسیدن پالت‌های چوبی می‌شود. حتی اگر شما بخواهید بار خود را روی پالت چوبی به کشورهای دیگر صادر کنید، برای جلوگیری از کپک زدن پالت لازم است آن را گندزدایی کنید یا آن را به مراکزی بسپارید که طی عملیات حرارتی، موجودات زنده داخل پالت را از بین می‌برند که هم زمان‌بر و هم هزینه‌بر است.

به همین دلیل امروزه اکثر سازمان‌ها چه برای صادرات و چه برای فروش محصولات به صورت داخلی، تمایل دارند از نسل جدید پالت با نام پالت پرسی چوبی یا پرس‌وود بهره بگیرند که جایگزین پالت چوبی و پلاستیکی شناخته می‌شود. پالت پرسی تمام ویژگی پالت صادراتی مناسب را دارد و به شما کمک می‌کند با صرف هزینه کم، محصولی فوق‌العاده کاربردی و مقرون به‌صرفه داشته باشید.

با توجه به فرایندی که در زمان تولید پالت پرسی سپری می‌شود، امکان رشد کپک، قارچ و حتی حشرات موذی مانند موریانه داخل آن از بین می‌رود. به طور کلی نحوه تولید این پالت به این شکل است که قطعات بازیافتی چوبی یا شاخه‌های درختان هرس شده، به قطعات بسیار کوچکی خرد می‌شوند. سپس طی عملیات حرارتی، کاملا خشک شده و به چسب مخصوصی آغشته می‌شوند تا خمیر مورد نظر به دست آید. در مرحله بعد هم این خمیر داخل قالب ریخته شده و طی پروسه‌ای، پالت پرسی آماده می‌گردد.

به همین دلیل این پالت به هیچ وجه امکان کپک زدن یا حتی هجوم موریانه را ندارد. در واقع مشکل کپک زدن پالت چوبی، در پالت پرسی کاملا برطرف شده است.

برای آشنایی بیشتر با پالت پرسی و ویژگی‌های بی‌نظیر این پالت، این مقاله را مطالعه کنید: ویژگی عالی پالت پرسی چوبی

چطور می‌توان پالت پرسی را تهیه کرد؟

اولین تولید کننده پالت پرسی در ایران، شرکت نئوپالت است. این شرکت با به کارگیری آخرین تکنولوژی، استفاده از ماشین‌آلات روز دنیا و با کمک متخصصان مجرب در این زمینه، اقدام به تولید و عرضه پالت پرسی با بهترین کیفیت نموده است. پس اگر شما هم دوست دارید از شر مشکلاتی همچون کپک زدن پالت چوبی خلاص شوید، و اگر قصد خرید پالت پرسی چوبی را دارید می توانید همین حالا با مشاوران ما تماس بگیرید تا تمام راهنمایی های لازم را خدمتتان ارائه کنند.

در ضمن اگر در مورد پالت‌های پرسی سوالی دارید، می‌توایند از طریق تلفن با مشاوران ما تماس بگیرید و جواب سوالات خود را دریافت کنید. پس منتظر تماس شما هستیم.

منابع: connerindustries و palletcentral

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمامی حقوق برای نئوپالت محفوظ است