neopallet logo مشاوره
1

تجهیزات حمل پالت در کارخانه و انبار

سحرخدیوی

امروزه با رشد صنعت، بسیاری از سازمان‌ها با انبوهی از مواد اولیه و محصولات در انبارهای خود مواجه هستند. به همین دلیل سهولت در جابجایی این مواد و محصولات، از مهمترین اولویت‌های انبارداران به شمار می‌آید. از آنجایی‌که معمولا کالاها روی پالت قرار دارند و همراه با پالت در قفسه‌های انبار ذخیره‌سازی می‌شوند، وجود تجهیزات حمل پالت و وسیله های حمل و نقل ایمن و مطمئن پالت در انبار از ضروریات است.

جهت انتخاب تجهیزات مناسب برای حمل و نقل انواع بار، باید به نوع بار و وزن آن توجه کرد. چون برخی از پالت‌هایی که در انبار نگهداری می‌شوند، بسیار سنگین و حساس هستند. بنابراین حمل و بارگیری آنها باید با تجهیزات یا ماشین‌آلات خاصی انجام شود و نیازمند توجه ویژه است.

در این مقاله، ما انواع تجهیزات حمل و نقل ایمن پالت را به شما معرفی خواهیم کرد و کاربرد هر کدام را هم خواهیم گفت. پس تا پایان این مقاله از نئوپالت با ما همراه باشید.

 تجهیزات حمل و نقل پالت

اولین مورد از تجهیزات حمل و نقل پالت در کارخانه و انبار که به ذهن هر کسی می‌رسد، جرثقیل است. جرثقیل از دیرباز برای تخلیه و بارگیری انواع بار به خصوص پالت استفاده می‌شده است. امروزه انواع مختلفی از جرثقیل‌ها مانند جرثقیل دستی، جرثقیل برقی، جرثقیل سقفی و جرثقیل کارگاهی وجود دارد. برای انتخاب هریک از انواع جرثقیل، باید به نوع و فضای انبار و وزن بار توجه کرد. در ادامه با این تجهیزات حمل و نقل پالت بیشتر آشنا خواهیم شد.

اگر تمایل دارید در مورد نگهداری از پالت هم اطلاعاتی کسب کنید، مقاله روش‌های نگهداری از پالت را مطالعه کنید.

جرثقیل دستی

جرثقیل دستی یا چین‌بلاک دستی از پرکاربردترین انواع جرثقیل در کارخانجات، انبار و حتی کارگاه‌های کوچک است. از این وسیله بیشتر برای بارگیری و تخلیه پالت‌ها استفاده می‌شود. به طور معمول، جرثقیل‌های دستی به صورت زنجیری هستند.

تجهیزات حمل و نقل پالت
جرثقیل دستی از تجهیزات حمل و نقل پالت معمول در اکثر کارخانه‌هاست. هرچند در کارخانه‌های بزرگ، بیشتر از نوع برقی آن استفاده می‌کنند، اما استفاده از این نوع جرثقیل هم هنوز متداول است.

جرثقیل برقی

جرثقیل‌های برقی در مقایسه با انواع دستی آن، می‌توانند بارهای سنگین‌تری را جابجا کنند. این جرثقیل‌ها در محیط‌های کارگاهی و کارخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. جرثقیل‌های برقی با برق سه‌فاز کار می‌کنند و معمولا در انواع تک‌سرعته و دوسرعته موجود هستند. محدوده وزن باری هم که می‌توانند حمل کنند، از نیم تن تا ۵۰ تن متغیر است.

تجهیزات حمل و نقل پالت
جرثقیل‌های برقی که از تجهیزات حمل و نقل پالت هستند، در دو دسته بکسلی و زنجیری موجود هستند.

جرثقیل سقفی

یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین تجهیزات حمل و نقل پالت، جرثقیل سقفی است. پیشینه جرثقیل‌های سقفی به مصر باستان بر می‌گردد. این تجهیزات برای حمل تخته سنگ‌های بزرگ که در ساخت اهرام مصر استفاده می‌شدند، به کار می‌رفته است.

در حال حاضر انواع مختلفی از جرثقیل‌های سقفی در بازار موجود هستند. از جمله آنها می‌توان به جرثقیل سقفی تک‌پل، دوپل، آویز، دروازه‌ای، ستونی یا بازه‌ای اشاره کرد.

اگر شما انباردار هستید، خواندن این مقاله را هم به شما توصیه می‌کنیم: 7 روش ذخیره سازی پالت

تجهیزات حمل و نقل پالت
امروزه جرثقیل سقفی، پیشرفت‌های بسیاری کرده است و برای حمل و جابجایی اجسام سنگین و پالت‌ها در سالن های سرپوشیده، کارگاه‌های صنعتی، خطوط تولید، کارخانجات و غیره به کار می‌رود.

جرثقیل کارگاهی

جرثقیل‌های کارگاهی به دلیل داشتن طول کوتاه‌تر نسبت به سایر جرثقیل‌ها، در انبارها یا کارگاه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. مورد استفاده دیگر این جرثقیل‌ها در سطوح ناهموار و غیرجاده‌ای است. چراکه هر چهار چرخ جرثقیل‌های کارگاهی، فرمان‌پذیر بوده و این وسیله دارای لاستیک‌های بزرگ آفرود است.

لیفتراک پیشرفته ترین وسیله حمل و نقل پالت

از اصلی‌ترین تجهیزات حمل و نقل پالت، می‌توان به لیفتراک اشاره کرد. لیفتراک جزء ابزارهای قدیمی و البته پیشرفته و پیچیده برای جابجایی پالت و انواع بار است. لیفتراک‌ها در انواع دستی، برقی، گازی، گازوئیلی و بنزینی موجود هستند. استاکرها هم نوع دیگری از لیفتراک هستند که به دلیل حجم کوچک‌شان، قابلیت حرکت بین قفسه‌های انبار را دارند.

تناژ لیفتراک‌ها از ۱.۵ تن شروع می‌شود و‌ تا ۵۰ تن و ‌بالاتر هم موجود است. لازم به ذکر است که هرچه تناژ جابجایی لیفتراک بیشتر باشد، قیمت بالاتری هم دارد.

استاکر

این وسیله که از مهمترین تجهیزات حمل و نقل پالت در محیط‌های بهداشتی است، بیشتر در کارخانجات دارویی که فضای آن باید استرلیزه باشد، کاربرد دارد. یکی از ویژگی‌های استاکر حرکت دادن پالت در ارتفاع است که در انبارهای قفسه‌بندی شده بسیار کاربردی است. در کل سه نوع استاکر موجود است که به شرح زیر هستند:

استاکرها از جمله تجهیزات حمل و نقل پالت هستند که در مکان‌هایی که لیفتراک معمولی به لحاظ ابعاد و اندازه قابلیت مانور ندارد، به راحتی حرکت کرده و زمان جابجای و چیدمان کالا در انبار را کاهش می‌دهد.

لیفتراک دستی

ساده‌ترین نوع لیفتراک، لیفتراک دستی است. مورد استفاده این وسیله، جابجایی اجسام کوچک با وزن کم است. چراکه وزن‌های بالا می‌توانند باعث واژگونی لیفتراک شوند. لیفتراک دستی برای حمل کالاها در انبارها، فروشگاه‌ها و کارگاه‌های کوچک به کار می‌رود. از انواع دیگر لیفتراک می‌توان به جک پالت و استاکر دستی اشاره کرد.

تجهیزات حمل و نقل پالت
لیفتراک هم از آن دسته تجهیزات حمل و نقل پالت است که در همه انبارها دیده می‌شود.

ریچتراک

از دیگر تجهیزات حمل و نقل پالت در انبار، ریچتراک است. دلیل محبوبیت ریچتراک این است که این وسیله قابلیت مانور بالایی در مکان‌های باریک دارد. طول و شعاع چرخش کمتر، ریچتراک را به یک گزینه مطلوب برای انبارها تبدیل کرده است. حالت ایستاده برای راننده، موجب وسعت دادن به میدان دید او می‌شود. در ضمن سرعت سوار و پیاده شدن راننده در این وسیله، بیشتر از سایر تجهیزات با حالت نشسته است.

تجهیزات حمل و نقل پالت
ریچتراک جایی برای نشستن راننده ندارد. اما این قابلیت را برای او فراهم می‌کند که دید او برای برداشتن یا چیدن پالت‌ها در قفسه‌ها، باز باشد.

جک پالت دستی

جک پالت هم از جمله تجهیزات حمل و نقل پالت است که برای جابجایی و بلند کردن ابزارهای گوناگون در مکان‌های مختلف نظیر انبار، کارخانه، سردخانه و جاهای دیگر استفاده می‌شود. جک پالت ابزاری کاربردی برای حمل انواع بار بر روی پالت‌ها در محیط‌های کوچک مانند فروشگاه‌ها، انبارها، داروخانه‌ها است. این وسیله همچنین برای محیط‌های بزرگ‌تر مانند کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، در حالت‌های مختلف و متناسب با نوع کاربری خاص آنها طراحی و تولید می‌شود. جک پالت را را با عناوینی دیگری مانند پالت تراک، لیفتراک دستی و پالت‌بَر هم می‌شناسند.

جک پالت برقی 

سیستم این نوع پالت تراک، تمام برقی است. یعنی عملیات بالابری و حرکت دستگاه پالت تراک به بوسیله باطری ۲۴ ولت ۲۲۵ آمپر ساعت صنعتی تغذیه و الکتروموتورهای حرکت و پمپ دستگاه از طریق بردهای الکترونیکی و دسته فرمان کاملا ارگونومیک، کنترل و هدایت می‌شوند. این ماشین با نام‌های دیگری نظیر لیفتراک برقی، بالابر برقی یا پالت بر برقی و همچنین جک برقی نیز در صنعت ایران شناخته شده است. این تجهیزات حمل و نقل پالت، در دو نوع بدون سکو  و سکودار در بازار موجود هستند.

پالت برقی
جک پالت برقی از به‌روزترین و مدرن‌ترین تجهیزات حمل و نقل پالت است که در انبارهای بزرگ به کار می‌رود.

جک پالت برقی بدون سکو، جایی برای ایستادن کاربر ندارد و تنها تفاوت آن با جک پالت دستی، برقی بودن آن است. اما در جک پالت برقی، یک سکو برای ایستادن کاربر وجود دارد. به این ترتیب که کاربر روی آن ایستاده و کنترل بهتری نسبت به وضعیت باربری پالت‌ها خواهد داشت. این تجهیزات برای حمل و چابجایی پالت‌ها تا وزن ۲.۵ تن مناسب هستند.

سخن پایانی

در این مقاله با انواع وسیله‌های حمل پالت آشنا شدید. البته به این مورد نیز توجه داشته باشید که اصل اول ایمنی برای حمل پالت، داشتن یک پالت ایمن و مطمئن است. به همین دلیل نئوپالت با تولید و فروش پالت پرسی چوبی کمک می‌کند تا ایمنی کارکنان، بارها و تجهیزات در انبار با استانداردهای بالاتری رعایت شود.

اگر شما هم علاقه دارید از ویژگی‌های پالت پرس‌وود اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، حتما ما به شما کمک می‌کنیم. زیرا هم می‌توانید در این سایت مقاله‌های بسیاری در مورد پالت پرسی مشاهده کنید و هم با همکاران ما تماس بگیرید تا اطلاعات تکمیلی را در اختیارتان قرار دهند.

منابع: fazasazanamin و liftgostar

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمامی حقوق برای نئوپالت محفوظ است