neopallet logo مشاوره
2 1

نحوه قفسه بندی انبار + [نکات کلیدی انبارداری با توجه به پالت]

سحرخدیوی

یکی از راه‌های بهبود فضا در انبار، قفسه بندی صحیح است. برای قفسه بندی انبار، طول و اندازه هر تیر قفسه، ظرفیت بارگذاری آن را تعیین می‌کند. به خاطر داشته باشید که ظرفیت تیرها همیشه به ازای هر جفت تیر بیان می‌شود. چون وزن بار، به تیرهای هر قفسه و در نهایت به زمین منتقل خواهد شد.

انتخاب اندازه مناسب قفسه پالت هم می‌تواند باعث نظم بخشیدن و  مرتب کردن انبار شما شود. همچنین پالت‌های قرار گرفته در قفسه، محل کار شما را ایمن‌تر می‌کنند و کارایی انبار شما را افزایش می‌دهند. اگر چه این کار کمی دشوار به نظر می‌رسد، اما می‌توان برای انجام این کار، راهکارهایی اصولی پیدا کرد. ما در این مقاله روش قفسه بندی در انبار را در چهار مرحله آموزش خواهیم داد. پس تا پایان این مقاله از نئو پالت، همراه ما بمانید.

چگونه اندازه قفسه‌های انبار را تعیین کنیم؟

اولین گام برای ایجاد قفسه‌هایی مفید و کارآمد، تعیین اندازه قفسه بندی انبار است. چون اگر اندازه قفسه‌ها درست انتخاب نشوند، امکان جا دادن درست پالت‌ها و سایر وسایل انبار در آنها میسر نخواهد بود و نظم در انبار برقرار نخواهد شد. به همین دلیل در ادامه، روش صحیح کار را آموزش خواهیم داد.

مرحله ۱: اندازه و وزن پالت‌های خود را شناسایی کنید

ابعاد پالت استاندارد ۱۰۰ در ۱۲۰ سانتیمتر است. اما همیشه ابعاد پالت‌ها استاندارد نیستند. بنابراین اندازه‌گیری ابعاد پالت‌ها اولین گام مهم در قفسه بندی انبار است. در ضمن باید پاسخ دو سوال زیر را هم بدانید:

پس از دانستن جواب این سوالات، اعداد را یادداشت کنید. چون در مرحله ۴ به آنها نیاز خواهید داشت. این دو وزن، فاکتورهای کلیدی در تعیین ظرفیت بار مناسب برای قفسه بندی انبار شما هستند. عدم رعایت حد ظرفیت و تحمل وزنی قفسه، یک خطر ایمنی جدی برای محصولات و کارکنان انبار به شمار می‌رود. بنابراین مطمئن شوید که وزن‌ها را به طور دقیق محاسبه کرده‌اید. همچنین خوب است که ظرفیت تحمل وزن پالت‌های خود را بدانید.

قفسه بندی انبار
برای تصمیم‌گیری در مورد قفسه‌بندی انبار، دانستن وزن و ابعاد پالت‌ها بسیار مهم است. ابعاد پالت طبق این شکل اندازه‌گیری می‌شوند.

همچنین توجه داشته باشید که معایب پالت چوبی گاهی می‌تواند تاثیر منفی در نحوه انبارداری شما داشته باشید و استفاده از جایگزین پالت چوبی راهکار مناسبی برای کسب و کار شما خواهد بود.

مرحله ۲: محاسبه عمق قفسه‌ها

عمق قفسه‌ها، تعیین‌کننده فاصله بین تیرهای قفسه بندی است. وقتی عرض پالت محاسبه شد، باید برای تعیین عرض تیرهای قفسه، ۸ سانتیمتر از هر طرف به آن اضافه کرد تا تیرها بتوانند وزن کامل پالت را تحمل کنند. هر پالت باید ۷ الی ۸ سانتیمتر از قفسه بیرون بیاید تا در موقع جابجایی، جک پالت راحت بتواند آن را بلند کند.

قفسه بندی انبار
در قفسه بندی انبار، لازم است بین هر دوپالت ۱۵ سانتیمتر فضای خالی باشد. در ضمن بین هر پالت و تیر قفسه هم باید ۸ سانتیمتر فاصله باشد.

مرحله ۳: ارتفاع قاب قفسه را تعیین کنید

استفاده از فضای عمودی همیشه ارزان‌ترین راه برای نگهداری محصولات بیشتر در همان فضاست. به همین دلیل قفسه بندی انبار اگر به درستی انجام شود، می‌تواند نقش مهمی در کاهش هزینه‌های نگهداری کالا در انبار داشته باشد. برای این کار ارتفاع‌های استانداردی برای قاب قفسه‌ها تعریف شده است. ارتفاع‌های استاندارد عبارتند از:

اما اولین سوالی که هنگام قفسه بندی انبار، برای تعیین ارتفاع قاب قفسه باید پرسید، این است که ارتفاع سقف انبار چقدر است؟

بین سقف (سیستم آبپاش اطفاء حریق) و محصول، حداقل باید ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر فاصله وجود داشته باشد. بنابراین اگر ارتفاع سقف انبار ۴.۹۰ متر است و پالت‌های شما ۹۰ سانتیمتر ارتفاع دارند، قاب بالاترین قفسه نباید بیشتر از ۳.۶۵ متر از زمین فاصله داشته باشد. در ضمن شما باید لوله‌ها، آبپاش‌ها یا خرپاهای زیر سقف را نیز در نظر بگیرید.

به خاطر داشته باشید تفاوت هزینه بین یک قفسه با قابی به ارتفاع ۳.۶۵ متر و یک قاب با ارتفاع ۴.۹۰ متر نسبت به کل هزینه پروژه قفسه بندی انبار، بسیار کم است. بنابراین اگر بلندی سقف شما اجازه می‌دهد، توصیه نمی‌کنیم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ارتفاع کلی قفسه را کمتر از مقداری که امکان دارد در نظر بگیرید.

قفسه بندی انبار یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است. بنابراین هنگام برنامه‌ریزی برای خرید قفسه‌ها، حتما رشد صنعت خود در آینده و نیاز به فضا در سال‌های بعدی را در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که هنگام تغییر ارتفاع نهایی قفسه بندی انبار، کل سیستم قفسه‌ها عوض خواهد شد. به همین علت اگر نیازهای آینده را نادیده بگیرید، در سال‌های آینده متحمل هزینه‌های بسیار زیادی خواهید شد.

همچنین اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه نگهداری از پالت‌ها به دست بیاورید، مطالعه مطلب روش‌های نگهداری از پالت + راهکارهای کلیدی برای افزایش طول عمر را مطالعه کنید.

مرحله ۴: عرض قاب قفسه را انتخاب کنید

هنگام قفسه بندی انبار، باید بدانید طول طبقه هر قفسه تعیین می‌کند که چه تعدادی پالت می‌توانند در هر ردیف ذخیره شود. قفسه‌هایی با طول ۲.۴۳ متر رایج‌ترین طول تیر برای قفسه بندی انبار هستند. این طول امکان ذخیره‌سازی دو پالت استاندارد ۱۰۰ در ۱۲۰ سانتیمتر را در کنار هم فراهم می‌کند. ۸ سانتیمتر فاصله بین تیر و پالت و ۱۵ سانتیمتر فاصله بین هر دو پالت هم باید در نظر گرفته شوند. قفسه‌هایی با طول ۳.۶۵ متر نیز در انبارها رایج هستند و امکان ذخیره‌سازی سه پالت استاندارد در هر ردیف را فراهم می‌کنند.

حتما به یاد دارید که در ابتدای این مطلب، از شما پرسیدیم وزن متوسط پالت‌های شما و وزن سنگین‌ترین پالت در انبار شما چقدر است؟ جواب این دو سوال، عامل اصلی انتخاب تیر صحیح برای قفسه بندی انبار است. از سوی دیگر، طول و اندازه یک تیر، ظرفیت بار روی قفسه را تعیین می‌کند. به خاطر داشته باشید ظرفیت تیرها همیشه به ازای یک جفت تیر بیان می‌شود. چون وزن قفسه‌ها روی دو تیر تقسیم می‌شود.

چنانچه وزن پالت‌های شما مساوی یا بیشتر از ۲۵۰۰ کیلوگرم است، ارتفاع هر تیر قفسه استاندارد باید ۲.۵ متر باشد. اما اگر پالت‌های شما خیلی سنگین نیستند، ارتفاع هر تیر به اندازه ۳.۵ متر انتخاب بهتری خواهد بود. برای راهنمایی بهتر، وزن قابل تحمل توسط هر جفت تیر، بسته به ارتفاع و پهنای تیر قابل دستیابی است.

جدول راهنمای ارتفاع تیر قفسه بندی انبار

ارتفاع تیرتیر با پهنای ۸ سانتیمترتیر با پهنای ۱۰ سانتیمترتیر با پهنای ۱۳ سانتیمترتیر با پهنای ۱۵ سانتیمتر
۲.۴۳ متر۱۰۰۰ کیلوگرم۱۸۰۰ کیلوگرم۳۰۰۰ کیلوگرم۳۶۰۰ کیلوگرم
۲.۷۴ متر۷۰۰ کیلوگرم۱۳۵۰ کیلوگرم۲۵۰۰ کیلوگرم۳۴۰۰ کیلوگرم
۳.۰۵ متر۵۵۰ کیلوگرم۱۱۵۰ کیلوگرم۲۰۰۰ کیلوگرم۳۲۰۰ کیلوگرم
۳.۶۵ متر۳۵۰ کیلوگرم۸۰۰ کیلوگرم۱۳۵۰ کیلوگرم۲۲۵۰ کیلوگرم
ظرفیت‌های وزنی ذکر شده برای یک قفسه ۴ در ۴ است. ظرفیت تیر بسته به پهنای تیر، شرکت سازنده و عوامل دیگر متفاوت است.

منبع: speedrackwest

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمامی حقوق برای نئوپالت محفوظ است