neopallet logo مشاوره
Shakhes 4

معایب پالت چوبی + [معرفی روش رفع عیب پالت]

سحرخدیوی

پالت‌های چوبی سال‌هاست که برای جابجایی و حمل‌ونقل محصولات مختلف به کار می‌روند. این پالت‌ها برای حمل و نگهداری بسیاری از کالاهای صنعتی مناسب هستند. اما گاهی شما به پالت‌هایی با مزایای بیشتر و مشکلات کمتر نیاز دارید تا کار شما را در انبار یا برای جابجایی بار، راحت‌تر کنند.

به طور مثال، یکی از معایب پالت چوبی، امکان شکسته شدن آن در زمان جابجایی کالاست. بنابراین انتخاب پالت چوبی برای حمل کالاهای سنگین، دارای ریسک شکسته شدن پالت و آسیب رسیدن به محصولات است. از دیگر مشکلات پالت چوبی هم می‌توان به عدم امکان تمیز کردن آن اشاره نمود. به همین دلیل این پالت‌ها برای نگهداری و جابجا کردن برخی از انواع محصولات خوراکی یا بهداشتی، مناسب نخواهند بود.

ما در این مقاله، نقاط ضعف پالت چوبی را بیشتر بررسی خواهیم کرد و سعی می‌کنیم جایگزی مناسبی برای این نوع پالت به شما معرفی کنیم. پس تا پایان این مقاله از نئوپالت، با ما همراه باشید.

مشکلات پالت چوبی

بسیاری از انبارداران و کارکنان حمل‌ونقل، پالت‌های چوبی را با توجه به مشکلات آن، به ویژه در مقایسه با پالت‌های پرسی، پُردردسر و ناکارآمد می‌دانند. در نتیجه ترجیح می‌دهند تا جای ممکن از پالت چوبی استفاده نکنند. در ادامه به برخی از معایب پالت چوبی اشاره می‌کنیم:

آسیب دیدن پالت‌های چوبی

پالت‌های چوبی اگر به درستی نگهداری شوند، می‌توانند سال‌های زیادی مورد استفاده قرار بگیرند. اما طی سال‌هایی که شما از آنها استفاده می‌کنید، ممکن است دچار شکستگی، بیرون‌زدگی میخ‌ها، باز شدن پرچ‌ها و غیره شوند که خطراتی را برای محصولات و کارکنان انبار به دنبال خواهند داشت.

گاهی هم تخته‌های چوبی در اثر حمل بارهای سنگین، تاب بر می‌دارند. در واقع پالت‌های چوبی بافت حساسی دارند. به همین خاطر نیاز به مراقبت و رسیدگی دائمی دارند که وقت‌گیر و هزینه‌بر است.

امکان رشد کپک، قارچ و حشرات در بافت چوب

از دیگر نقاط ضعف پالت چوبی این است حشرات، کپک‌ها و قارچ‌ها نیز می‌توانند در بافت این نوع پالت رشد کنند و تکثیر یابند. به همین دلیل باید پالت‌ها را مرتبا بررسی کرد.

از این رو زمانی که این پالت‌ها برای صادرات کالا به کشورهای آسیایی و اروپایی در نظر گرفته می‌شوند، باید آنها را گندزدایی کرد تا در کشور مقصد، برای ترخیص کالا مشکلی پیش نیاید. این کار هم وقت زیادی می‌گیرد و هم هزینه بالایی دارد.

اما به طور مثال، پالت‌های پرسی به دلیل بافتی که دارند، هرگز مورد هجوم حشرات، آفات، قارچ‌ها و کپک‌ها قرار نمی‌گیرند. به همین دلیل برای صادرات هم نیاز به فرایند گندزدایی نخواهند داشت.

معایب پالت چوبی
یکی از معایب پالت چوبی این است که علی‌رغم تمام مراقبت‌ها، در هوای مرطوب قارچ یا کپک می‌زنند. به همین علت بافت آنها از درون می‌پوسد و عمر آنها کوتاه می‌شود.

پوسیدگی در اثر رطوبت

از دیگر معایب پالت چوبی این است که این پالت‌ها ممکن است در اثر رطوبت دچار پوسیدگی شوند. به همین دلیل در مناطقی که دارای هوای شرجی هستند، نمی‌توان از این پالت‌ها بهره گرفت. چون بعد از مدت کوتاهی، پوسیده و خراب می‌شوند.

ایجاد خطرات ایمنی از دیگر معایب پالت چوبی است

یکی از مهمترین مشکلات پالت چوبی این است که در زمان حمل‌ونقل یا گاهی حتی در حالت سکون، به راحتی خطر ایمنی ایجاد می‌کنند. چراکه این پالت‌ها به راحتی آسیب می‌بینند. در نتیجه ممکن است دچار شکستگی شده و به پرسنل انبار، محصولات روی پالت و سایر کالاهای موجود در انبار، آسیب برسانند.

broken pallet
هرچه عمر پالت پرسی بیشتر شود، بافت آن استحکام خود را از دست خواهد داد. به همین علت یکی از مشکلات پالت چوبی، احتمال شکسته شدن آن در اثر استفاده زیاد است.

دشوار بودن نظافت پالت‌های چوبی

از دیگر معایب پالت چوبی هم می‌توان به این مورد اشاره کرد که آنها به راحتی کثیف شده ولی به سختی تمیز می‌شوند. چوب دارای بافت متخلخل است. به همین دلیل اگر پالت‌های چوبی کثیف شوند، حتی پس از تمیز شدن، لکه‌ها و آلودگی‌ها را در بافت خود نگه می‌دارند. به همین دلیل است که بسیاری از کشورها، از سال‌ها قبل اجازه استفاده از پالت‌های چوبی را برای حمل محصولات دارویی و مواد غذایی نمی‌دهند.

بالا بودن هزینه تعمیرات و نگهداری

از آنجایی‌که چوب یک ماده طبیعی است، در اثر استفاده، وارد شدن ضربات و قرار گرفتن در محیط‌های مرطوب، فرسوده می‌شود. در نتیجه هر سال که از عمر پالت چوبی می‌گذرد، این پالت استحکام کمتری پیدا می‌کند. به همین علت، استفاده از پالت چوبی، هزینه‌های تعمیرات و بازسازی دوره‌ای را به سازمان‌ها تحمیل می‌کند.

معایب پالت چوبی
از معایب پالت چوبی این است که در طول عمر خود، چندین بار به تعمیر و بازسازی نیاز پیدا می‌کند. به همین دلیل هزینه نگهداری این نوع پالت بسیار گران است.

اما پالت پرسی، به دلیل فرآیندی که در زمان تولید سپری می‌کند، حتی پس از سال‌ها استفاده، کیفیت اولیه و استحکام خود را حفظ خواهد کرد. این پالت به هیچ عنوان تغییر شکل نمی‌یابد. در ضمن نیازی به تعمیر هم پیدا نخواهد کرد. در نتیجه علاوه بر داشتن قیمتی پایین‌تر از پالت چوبی، در درازمدت هم هزینه‌های کمتری را به سازمان‌ها تحمیل خواهد کرد.

جایگزین مناسب برای پالت چوبی

صنایع مختلف بهداشت‌محور از جمله صنایع غذایی و صنایع  فعال در حوزه پزشکی و سلامت، استانداردهای بهداشتی دقیق و سخت‌گیرانه‌ای برای نگهداری و جابجایی مواد اولیه و محصولات دارند. یکی از دستورالعمل‌های بهداشتی این است که روی تجهیزات حمل‌ونقل از جمله پالت‌ها، نباید هیچ ماده‌ای باقی بماند تا بتواند باعث آلودگی محصولات جدید شود. یا اگر روی پالت ماده‌ای ریخته شود، باید پالت به طور کامل تمیز شود تا محصولات جدید را خراب نکند.

اما همان‌گونه که در بالا گفته شد، پالت‌های چوبی موادی که روی‌شان می‌ریزد را به خود جذب می‌کنند. بنابراین می‌توانند حاوی باکتری‌های خطرناکی باشند که سایر محصولات را آلوده می‌کنند. همچنین به کارگرانی که با پالت‌ها کار می‌کنند، آسیب می‌رسانند. به دلیل این نقاط ضعف پالت چوبی، صنایع بهداشت‌محور سعی می‌کنند برای حمل‌ونقل و نگهداری مواد در انبار، از انواع دیگر پالت‌ها به خصوص پالت پرسی بهره بگیرند. زیرا پالت پرسی معایب پالت چوبی را ندارد و با داشتن مزایای بسیار زیاد، برای جابجایی محصولات، کارآمدتر عمل می‌کند.

برای اینکه بهترین جایگزین پالت چوبی و پلاستیکی را بهتر بشناسید، مقاله مربوط به آن را بخوانید

مزایای پالت پرسی چیست؟

ویژگی پالت پرسی به شکلی است که هیچ‌کدام از مشکلات پالت چوبی را ندارد و استفاده از آن راحت‌تر از سایر انواع پالت‌هاست. هرچند تمام مزایای پالت پرسی (پرس‌وود) در این مقاله نمی‌گنجد، اما ما به مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این پالت را نسبت به پالت چوبی متمایز می‌کند، اشاره خواهیم کرد.

طول عمر و دوام پالت پرسی

پالت‌های پرسی محکم‌تر از پالت‌های چوبی هستند و در محیط‌های مرطوب مشکلی پیدا نمی‌کنند. یکی دیگر از معایب پالت چوبی هم شل شدن تخته‌های آن، پوسیدگی، بیرون زدن میخ‌ها و خرابی بست‌ها بود. اما با توجه به یکپارچه بودن پالت‌های پرسی، دیگر نیازی به بررسی دائمی آنها و هزینه کردن برای تعمیرات آنها نیست.

لازم به یادآوری است که این پالت‌ها بسیار بیشتر از پالت‌های چوبی عمر می‌کنند. به همین دلیل، ارزش سرمایه‌گذاری را خواهند داشت. قیمت پالت پرسی چوبی هم اقتصادی است و هم در برابر پالت های چوبی ارزان به حساب می‌آید. در واقع برای انتخاب یک پالت اقتصادی که هم عمر طولانی داشته باشد و هم قیمت مناسب داشته باشد، می‌توان روی پالت پرسی حساب ویژه کرد.

عدم آسیب زدن به محیط زیست

پالت‌های پرسی از چوب‌های بازیافتی تهیه می‌شوند. به همین دلیل نیازی نیست برای تولید آنها، درختان را قطع کرد. در ضمن اگر پس از سال‌ها استفاده خراب شوند، به راحتی به طبیعت باز می‌گردند. به همین دلیل با محیط زیست کاملا سازگار هستند.

در همین رابطه، توصیه می‌کنیم مقاله پالت های پرس وود چطور به طبیعت کمک ‌می‌کنند؟ را مطالعه کنید.

بهداشتی بودن پالت پرسی

پالت‌های پرسی بهترین جایگزین بهداشتی برای پالت‌های چوبی هستند. زیرا اگر موادی روی آنها بریزد، به راحتی به بافت چوب نفوذ نمی‌کند. در ضمن تمیز کردن این پالت‌ها، بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از پالت‌های چوبی انجام می‌شود. پس از شسته شدن هم رطوبت را در خود نگه نمی‌دارند. این موضوع به معنای بهداشتی‌تر بودن پالت‌های پرسی برای بسته‌بندی و حمل‌ونقل است.

به همین علت، این پالت‌ها در صنایع سلامت‌محور مانند صنعت داروسازی و صنایع غذایی، مورد استقبال بی‌نظیری قرار گرفته‌اند.

عدم نیاز به گندزدایی برای صادرات

هر پالت پرسی، از یک قطعه یکپارچه تشکیل می‌شود. در نتیجه بر خلاف پالت چوبی، گوشه‌ها و شکاف‌هایی که اغلب در آن کپک، قارچ و باکتری‌ها رشد می‌کنند، ندارد. در ضمن بافت آن هم مانند چوب متخلخل نیست. در نتیجه امکان نفوذ حشراتی مثل موریانه و تخم‌ریزی آنها در داخل چوب از بین می‌رود. همین باعث شده پالت پرسی، تمام ویژگی‌های پالت صادراتی را داشته باشد.

باید این نکته را هم ذکر کنیم که پالت‌های پرسی در برابر بو گرفتن هم مقاوم هستند. به همین دلیل بر خلاف پالت‌‌های چوبی، بوی موادی که روی آنها بسته‌بندی می‌شوند را به خود نمی‌گیرند. در نتیجه پالت‌های پرس‌وود برای صادرات بین‌المللی انتخاب ایده‌آلی هستند.

presswood
همان‌طور که گفتیم، پالت پرسی مشکلات پالت چوبی را ندارد. مثلا برای صادرات نیازی به ضدعفونی کردن آن نیست. در نتیجه این پالت مورد استقبال بسیاری از سازمان‌ها قرار گرفته است.

ایمنی بالا

همان‌گونه که در این مطلب اشاره کردیم، یکی از نقاط ضعف پالت چوبی، ایمنی ناکافی آن است. چون استحکام پالت‌های چوبی در اثر فرسودگی یا افزایش سن، پایین می‌آید. به همین علت در اثر ضربات، به راحتی می‌شکند. اما پالت‌های پرسی ایمنی بسیار بالایی دارند. آنها همچنین در برابر خوردگی یا نفوذ مواد شیمیایی آلوده، مقاومت بالایی دارند. به همین دلیل از نظر ایمنی، در مقایسه با پالت چوبی، گزینه بسیار بهتری به حساب می‌آیند.

قابلیت سفارشی‌سازی

پالت‌های پرسی قابل سفارشی‌سازی هستند. در واقع شما می‌توانید برای راحتی بیشتر، ابعاد آنها را مطابق با محصولات و بسته‌بندی کالای خود سفارش دهید. در ضمن این نوع پالت، می‌تواند در رنگ‌های مختلفی تولید شود که برای طبقه‌بندی کالاها و نظم‌دادن به انبارهایی با محصولات متفاوت، بسیار کارآمد است.

اندازه پالت پرسی تولید شده در نئوپالت جز اندازه‌های استاندارد پالت در ایران محسوب می‌شود که برای صادرات نیز بسیار مناسب است.

معایب پالت چوبی
پالت‌های پرسی در رنگ‌های دلخواه مشتری، قابل تولید هستند. به همین علت، می‌توان برای انبارهایی که محصولات مختلف در آنها نگهداری می‌شود، محصولات را با کمک رنگ پالت طبقه‌بندی کرد.

قابلیت ذخیره‌سازی پالت‌ها به صورت تودرتو

یکی از معایب پالت چوبی این است که بعد از خالی شدن هم جای زیادی را در انبار اشغال می‌کند. اما پالت‌های پرسی، قابلیت نگهداری به صورت تودرتو را دارند. بنابراین پس از خالی شدن، فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند. به همین علت است که بسیاری از انبارداران، ترجیح می‌دهند از پالت‌های پرسی چوبی برای نگهداری کالاها بهره بگیرند.

برای آشنایی کامل با پالت پرسی و اطلاع از مزایای این پالت، این مقاله را مطالعه کنید: پالت پرسی یا پرس وود چیست؟ [12 ویژگی عالی پالت پرسی چوبی]

معایب پالت چوبی
پالت‌های پرسی، معایب پالت چوبی از جمله اشغال فضای انبار را ندارند. آنها به صورت تودرتو ذخیره می‌شوند. به همین علت تعداد زیادی از آنها را می‌توان روی هم قرار داد.

چطور می‌توانیم پالت پرسی را سفارش دهیم؟

همان‌طور که گفتیم، پالت پرسی، هیچ یک از مشکلات پالت چوبی را ندارد. به همین خاطر، بسیاری از سازمان‌ها در سال‌های اخیر، اقدام به جایگزینی پالت‌های چوبی و حتی پالت‌های پلاستیکی با پالت‌های پرسی کرده‌اند. شاید شما هم تصمیم داشته باشید از شر نقاط ضعف پالت چوبی خلاص شوید و پالت پرسی را برای کارخانه خود انتخاب کنید. اما نمی‌دانید چطور باید پالت پرسی را تهیه کنید.

در این‌صورت باید بدانید شرکت نئوپالت، یکی از تولیدکنندگان برتر پالت پرسی در ایران است. این شرکت، پالت‌های خود را مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی تولید و به مشتریان عرضه می‌کند. بنابراین اگر شما هم قصد خرید پالت پرسی دارید، می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید تا پالت‌های شما در اسرع وقت آماده شوند.

اگر هم سوالاتی در خصوص ویژگی‌ها و کیفیت محصولات این شرکت دارید یا دوست دارید پالت سفارشی تهیه کنید، می‌توانید از طریق تماس تلفنی، با مشاوران این شرکت صحبت کنید تا آنها اطلاعات شما را در زمینه پالت پرسی، تکمیل کنند.

منبع: material-handling

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمامی حقوق برای نئوپالت محفوظ است