neopallet logo مشاوره
10

ظرفیت حمل و نقل پالت با کامیون و فضای پالت بندی در کانتینر و انبار

سحرخدیوی

امروزه حمل و نقل کالا، خود به یک صنعت تبدیل شده است و ابزارها، وسایل و تجهیزات خود را دارد. به طور مثال اگر کالای شما با کامیون حمل می‌شود، لازم است محموله را روی پالت بسته‌بندی کرد. چون حمل و نقل پالت حامل بار، در به حداکثر رساندن فضا و جابجایی ایمن بار، نقش موثری ایفا می‌کند. به علاوه فرم پالت با داشتن شیارهایی در زیر، بارگیری و تخلیه با لیفتراک را بسیار آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. اما برای استفاده بیشتر از فضای کانتینر و کاهش هزینه‌های حمل و نقل، باید پالت‌هایی را انتخاب کرد که اندازه مناسبی داشته باشند.

انتخاب پالت با اندازه‌های استاندارد به شما کمک می‌کند هزینه‌های خود را به نحو احسن مدیریت کنید. برای اینکه در مورد اندازه پالت استاندارد یورویی و سایر انواع پالت جهت بهینه کردن حمل و نقل پالت بیشتر بدانید، این مقاله از نئوپالت را مطالعه کنید.

پالت‌بندی یک محموله

برای حمل و نقل پالت، باید محموله به طرز صحیحی پالت‌بندی شود. معمولا شرکت‌های حمل‌ونقل دستورالعمل‌هایی را برای نحوه بسته‌بندی بار به مشتریان خود ارائه می‌دهند زیرا حمل و نقل ایمن پالت‌ها برای هر بیزنسی مهم است. بنابراین پیروی از دستورالعمل‌ها و توصیه‌های آنها ضروری است.

یکی از مهم ترین عواملی که باید در انتخاب پالت برای حمل و نقل در نظر بگیرید، اندازه آن است. تناسب اندازه پالت با میزان بار، از صدمه دیدن کارتن‌ها یا جعبه‌ها جلوگیری می‌کند و به حامل‌ها، باری یکنواخت ارائه خواهد کرد. بسته به کالایی که می‌فرستید، ممکن است لازم باشد اندازه خاصی برای پالت انتخاب کنید. چون جعبه‌ها یا کارتن‌ها باید جوری روی پالت جا بگیرند که از پالت بیرون نیایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پالت و انواع آن، این مقاله را بخوانید: پالت چیست؟ معرفی انواع پالت برای حمل و جابجایی

همچنین قدرت و استحکام پالت هم باید در نظر گرفته شود تا بتواند وزن محموله شما را تحمل کند. ضخامت چوب و نوع اتصال دهنده‌های مورد استفاده مانند میخ یا پرچ، نقش مهمی در تعیین وزنی که یک پالت می‌تواند تحمل کند، دارند. بنابراین در زمان حمل و نقل پالت، علاوه بر ابعاد فیزیکی، باید به مشخصاتی مانند وزن و ارتفاع بار نیز توجه کنید.

حمل و نقل پالت
حمل و نقل پالت برای جابجایی بار ، کار تخلیه و بارگیری را بسیار آسان و سریع می‌کند. چون در هر بار جابجایی، تعداد زیادی کارتن یا جعبه که روی پالت قرار دارند، جابجا می‌شوند.

ابعاد استاندارد برای حمل و نقل پالت

اندازه یک پالت استاندارد برای حمل بار چقدر است؟ برای این سوال هیچ پاسخ قاطعی وجود ندارد. زیرا انواع بار در اشکال، اندازه‌ها و مواد مختلفی موجود هستند. البته رایج‌ترین اندازه پالت چوبی استاندارد، ۱۰۰ در ۱۲۰ سانتیمتر است. اما ممکن است برای حمل محصولات مشخصی، لازم باشد پالت با ابعاد کوچک‌تر یا برگ‌تر تهیه شود. چون بعضی از اندازه‌های پالت‌ها برای صنایع یا انواع خاصی از محصولات کاربرد دارند.

اندازه‌های استاندارد پالت چوبی و پرسی برای صنایع گوناگون

4 1
حمل پالت حاوی بشکه، به طور معمول با پالت‌هایی در اندازه ۱۲۲ در ۱۲۲ انجام می‌شود و روی هر پالت، 4 بشکه به صورت عمودی قرار می‌گیرد.

اندازه‌های استاندارد پالت پرسی چوبی نئوپالت

پالت پرسی در دو سایز استاندارد پالت ۱۰۰ در ۱۲۰ سانتیمتر و نیز پالت ۱۱۰ در ۱۳۰ سانتیمتر تولید می‌شود. این اندازه‌ها برای حمل و نقل پالت و جابجایی آن با لیفتراک بسیار مناسب است. اما شاید بار شما در ابعاد و اندازه‌ای باشد که امکان جابجایی آن با پالت‌های پرسی استاندارد امکان‌پذیر نباشد. به این ترتیب شرکت نئوپالت که تولید کننده انواع پالت‌های پرسی است، می‌تواند ابعاد سفارشی شما را دریافت کند تا پالت با ابعاد متناسب با صنعت شما را بسازد.

برای دانستن بیشتر در مورد پالت پرسی، این مقاله را مطالعه کنید: پالت پرسی یا پرس وود چیست؟ [12 ویژگی عالی پالت پرسی چوبی]

البته ذکر این نکته ضروری است که داشتن ابعاد استاندارد پالت در لجستیک مفید است. زیرا به حامل‌ها اجازه می‌دهد تا حداکثر بهره را از فضای کانتینر یا کامیون‌ها ببرند.

حمل و نقل پالت
حمل و نقل پالت پرسی چوبی بسیار آسان است. چون پالت‌ها از چهار طرف قابا بارگیری هستند. در ضمن ابعاد و اندازه مناسبی برای بار شدن در کامیون دارند.

انواع پالت از نظر جابجایی

قبل از بسته‌بندی کالا بر روی پالت، لازم است که شکل و طرح پالت را در نظر بگیرید. چون هر طرح می‌تواند بارهای وزنی متفاوتی را جابجا کند. همچنین هر مدل پالت برای بارگیری و جابجایی با لیفتراک، ملاحظات خاص خود را دارد. بنابراین لازم است قبل از حمل و نقل پالت، نکات مرتبط با حمل آن را بدانید. در ادامه به انواع پالت از نظر طراحی و شکل ظاهری اشاره خواهیم کرد.

پالت بلوکی

یک پالت بلوکی برای بارگیری، دسترسی از چهار طرف را فراهم می‌کند. به این معنی که یک لیفتراک می‌تواند از هر سمت دلخواه، شاخک‌های خود را حرکت دهد و بار را بلند کند. پالت‌های بلوکی میان انبارداران گزینه محبوبی به حساب می‌آیند. زیرا حمل و نقل پالت بلوکی بسیار ساده است. به علاوه می‌توان آنها را در یک انبار یا کامیون، به صورت طولی یا عرضی مرتب کرد که موجب بهبود فضای انبار می‌شود.

پالت‌های بلوکی ۹ پایه دارند که عرشه بالایی روی آن سوار می‌شود. هر چهار گوشه دارای یک پایه هستند و یک پایه هم در مرکز هر ضلع و یک پایه نیز در مرکز پالت نصب می‌شود. فضاهای بین پایه‌ها امکان دسترسی لیفتراک را فراهم می‌کند. برخی از پالت‌های بلوکی هم دارای عرشه پایین هستند. اما برخی دیگر تنها روی ۹ پایه سوار می‌شوند.

پالت های استرینگر (رشته‌ای)

حمل و نقل پالت رشته‌ای توسط لیفتراک تنها از دو طرف امکان‌پذیر است. در ضمن به جای ۹ پایه در زیر، دارای سه بند یا تخته چوبی است که بین تخته‌های عرشه بالایی و پایینی قرار می‌گیرند. دو تخته در دو طرف پالت و یک تخته هم برای تحمل راحت‌تر وزن در وسط پالت نصب می‌شود. لیفتراک‌ها و جک پالت‌ها فقط می‌توانند از دو طرف به این نوع پالت دسترسی داشته باشند. اما گاهی برای دسترسی لیفتراک از سمت‌های دیگر، بریدگی‌هایی در امتداد طرف‌های غیرقابل دسترسی ایجاد می‌شود تا بارگیری از هر چهار طرف ممکن شود.

پالت های دو طرفه (دو رو)

یک پالت دو طرفه علاوه بر داشتن عرشه بالا، یک عرشه هم در پایین دارد که استحکام بیشتری به آن می‌دهدو ضمنا هنگام حمل و نقل پالت، به آن اجازه می‌دهد وزن بیشتری را به طور یکنواخت تحمل کند. پالت‌های دو رو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دوام بیشتری نسبت به پالت بلوکی و استرینگر دارند.

برخی از مدل‌های این پالت از دو طرف قابل استفاده هستند که به نام پالت برگشت‌پذیر معروف هستند. اما یک پالت غیرقابل برگشت، معمولا دارای یک عرشه بالایی محکم است و تخته‌های جانبی بیشتری برای تحمل بار دارد.

پالت دو بال

پالت دو بال یکی از انواع پالت‌های دو رو است. این نوع پالت دارای یک عرشه در طرف بالا و یک عرشه در پایین است. اما عرشه‌ها جلوتر از لبه‌های پالت قرار دارند و به پالت، ظاهر بال‌دار می‌دهند. به طور معمول پالت‌های دو بال، دو طرفه هستند. اما اگر دارای بریدگی یا پخی شوند، می‌توانند از هر چهار طرف استفاده شوند.

پالت عرشه جامد

یک پالت عرشه جامد به جای لت دارای یک ورق مسطح یک‌دست به عنوان عرشه است. این یک‌دست بودن، شکاف‌های بین لت‌ها را از بین می‌برد. به همین دلیل این پالت‌ها را برای بسته‌بندی و حمل اقلام کوچک‌تر مناسب خواهد کرد. چون اشیاء ریز دیگر از بین شکاف‌ها سر نمی‌خورند و بیرون نمی‌افتند. تمیز کردن پالت‌های عرشه جامد نیز آسان‌تر است.

اغلب پالت‌های عرشه جامد پلاستیکی در حمل‌ونقل مواد غذایی استفاده می‌شوند. پالت عرشه جامد از نظر زیبایی‌شناختی گیرایی بیشتری دارد. در نتیجه در حمل و نقل پالت و ارسال کالا به مشتری، جذابیت بصری بیشتری ایجاد می‌کند.

3 1
حمل و نقل بار با هر کدام از پالت‌ها مزایا و معایبی دارد. تنها باید بررسی شود کئام پالت مناسب‌ترین گزینه برای صنعت مورد نظر است.

ظرفیت حمل و نقل پالت با کامیون

در پاسخ به این سوال که چند پالت در یک کامیون جا می‌شود، باید گفت که تعداد پالت‌هایی که می‌تواند در یک کامیون جا داده شود، به عوامل مختلفی بستگی دارد. شما می‌توانید یک کامیون را به چند روش مختلف بارگیری کنید. در هر روش هم به طرز متفاوتی از فضا استفاده می‌شود. پهنای بیشتر کامیون‌ها به اندازه‌ای است که حمل و نقل پالت در دو ردیف را امکان‌پذیر می‌سازد. در روش بسته‌بندی سنتی، پالت‌ها در دو ردیف و رو به جلو در کامیون بارگیری می‌شوند.

عرض پالت‌ها تعیین می‌کند که حمل و نقل پالت در کامیون باید در یک ردیف انجام شود یا دو ردیف. بیشتر کامیون‌هایی که برای حمل و نقل استفاده می‌شوند دارای عرضی در حدود ۲۴۵ سانتیمتر هستند. عرض پالت یا مجموع عرض پالت‌ها باید از این اندازه کوچک‌تر باشد تا بتواند روی کامیون قرار بگیرد. حمل و نقل پالت در اندازه‌های غیراستاندارد با طول یا عرض بیشتر از ۲۴۵ سانتیمتر، در یک ردیف انجام می‌شود.

ارتفاع استاندارد برای یک پالت هم همان ۲۴۵ سانتیمتر است. اگر ارتفاع پالت‌ها کمتر باشد، امکان حمل و نقل پالت به صورت ستونی (روی هم) وجود خواهد داشت. اما مجموع ارتفاع پالت‌ها نباید از ۲۴۵ سانتیمتر بیشتر شود.

البته شما می‌توانید ستون‌های پالت در ارتفاع بیشتر را را در یک کامیون رو باز حمل کنید. اما باید اطمینان حاصل کنید که حداکثر ارتفاع بار شما، از میزان قانونی که ۲۶۰ سانتیمتر است، فراتر نمی‌رود.

ظرفیت حمل و نقل پالت بسته به اندازه کامیون

در این بخش به شما خواهیم گفت روی هر کامیون مشخص، چند پالت جا خواهد گرفت.

کامیون با عرض ۱۶۰ سانتیمتر

یک کامیون با عرض ۱۶۰ سانتیمتر، ۲۲۰ سانتیمتر طول دارد. در این میزان طول، شما می‌توانید حمل و نقل پالت را در تنها یک ردیف انجام دهید. اما ۱۳ پالت استاندارد با طول ۱۲۰ در آن کامیون جا خواهد شد. اگر عرض پالت‌ها کمتر از ۱۲۰ سانتیمتر کمتر باشد، می‌توان دو ردیف پالت و در مجموع ۲۶ پالت را بار کامیون کرد. اگر هم ارتفاع پالت‌های بسته‌بندی شده ۱۲۰ سانتیمتر یا کمتر باشد، می‌توانید بارها را به صورت ستونی (دو پالت روی هم) بچینید. در این حالت در مجموع ۵۲ پالت در کامیون جا خواهد گرفت.

2 3
اگر ارتفاع پالت‌ها کمتر از ۲۴۵ سانتیمتر باشد، چینش پالت‌ها روی هم ممکن خواهد شد.

کامیون با عرض 120 سانتیمتر

با فرض اینکه طول پالت ۱۲۰ سانتیمتر باشد، یک کامیون با عرض ۱۲۰ سانتیمتر می‌تواند حمل و نقل پالت را یک ردیف ۱۲ تایی انجام دهد. اگر هم طول پالت کمتر باشد، دو ردیف پالت (مجموعاً ۲۴ پالت) در کامیون جا خواهد گرفت. همچنین اگر ارتفاع بار به اندازه‌ای باشد که امکان چیدن بار به صورت ستونی وجود داشته باشد، می‌توان در مجموع ۴۸ پالت را بار کامیون کرد.

کامیون ۷ متری

یک کامیون با طول ۷ متر امکان حمل و نقل پالت با طول ۱۲۰ سانتیمتر را به صورت دو ردیف شش تایی دارد. در نتیجه مجموعا 12 پالت را به صورت یک طبقه حمل می‌کند. اگر هم پالت‌ها به صورت دو طبقه بارگیری شوند، می‌توان ۲۴ پالت را توسط یک کامیون ۷ متری حمل کرد.

کامیون سقف‌دار ۵ متری

یک کامیون ۵ متری می‌تواند چهار پالت را در دو ردیف جا دهد. بنابراین مجموعاً هشت پالت با طول ۱۲۰ سانتیمتر در آن بار خواهد شد. چنانچه پالت‌ها به صورت دو طبقه بارگیری شوند، امکان حمل ۱۶ پالت با کامیون وجود خواهد داشت.

حمل و نقل پالت پرسی چوبی

اگر در زمینه حمل و نقل پالت پرس‌وود ابهامی دارید، می‌توانید در این مورد از مشاوره متخصصان شرکت نئوپالت بهره‌مند شوید. کافیست یک تماس تلفنی برقرار کنید و سوال خود را بپرسید.

در ضمن اگر نیاز به خرید پالت پرسی دارید، می‌توانید با متخصصان ما در ارتباط باشید تا تمامی سوال‌های شما را پاسخ بگویند.

منبع: ntslogistics

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمامی حقوق برای نئوپالت محفوظ است