neopallet logo مشاوره
shakhes 6

پالت انبار و همه نکات کلیدی مدیریت پالت در انبارداری

سحرخدیوی

توزیع و قرار دادن کالا در موقعیت صحیح، عملیات لجستیکی یک انبار را تا حد زیادی تسهیل می‌کند. به همین ترتیب چیدمان نادرست کالا می‌تواند باعث ایجاد بی‌نظمی در جریان کاری انبار و صدمه خوردن به مواد یا محصولات و حتی منجر به ایجاد حادثه برای کارکنان انبار شود. بنابراین نظارت بر بار واحد یکی از فاکتورهای بسیار مهمی است که باید هنگام بررسی ایمنی در انبارها، مورد توجه قرار گیرد.

بار واحد، یک گروه همگن از محصولات است که روی یک تکیه‌گاه یا سکویی مرتب شده‌اند. این تکیه‌گاه یا سکو، حمل و نقل کالا را تسهیل می‌کند. بنابراین به عنوان یک واحد لجستیکی عمل می‌کند. بار واحد در یک انبار می‌تواند کارتن یا جعبه بسته‌بندی محصول، یک ظرف یا یک پالت انبار باشد. در حال حاضر، پرکاربردترین واحد بار در انبارهای صنعتی بزرگ یا کوچک، پالت است. پالت‌های انبار، ابعاد و جنس‌های مختلفی دارند که در ادامه به طور کامل در مورد آنها شرح داده خواهد شد. پس اگر به هر نوعی، کار شما مرتبط با پالت است، این مقاله از نئوپالت را از دست ندهید.

پالت انبار چیست؟

برای اینکه بتوانیم پالت انبار را تعریف کنیم و به نقش پالت در انبارداری بپردازیم، ابتدا باید تعریف دقیقی از انبارداری داشته باشیم. انبارداری عبارت است از دریافت مواد و اقلام، نگهداری صحیح و تحویل به موقع آنها به مصرف‌کننده. این فرایند باید با رعایت مقررات و دستورالعمل‌های سازمان انجام شود. به نحوی که با اعمال کنترل دقیق روی میزان موجودی کالا و مقدار مصرف آن، از انباشته شدن بیش از حد موجودی‌ها یا اتمام موجودی‌های مورد نیاز، جلوگیری شود.

2 17
نقش پالت در انبار، غیرقابل‌انکار است. چراکه پالت‌ها، می‌توانند مواد و محصولات مختلف را روی خود نگه دارند و به انبار نظم ببخشند.

پالت انبار یک تکیه‌گاه یا سکوی تخت برای بارگذاری کالاهاست. پالت‌ها قاب‌های سفت و سختی هستند که کالاها روی آنها قرار می‌گیرند. کالاها به صورت همگن و یکنواخت در ارتفاع و سطح پالت توزیع می‌شوند. سپس پالت‌ها با استفاده از لیفتراک یا کامیون حمل بار از یک قفسه یا انبار به قفسه یا انبار دیگر منتقل می‌شوند. بسته به اندازه، جنس و کاربرد، انواع مختلفی از پالت انبار وجود دارد. ما در ادامه مطلب، اصلی‌ترین پالت‌های موجود در بازار و ویژگی‌های آنها را بیان خواهیم کرد.

برای آشنایی با انواع پالت، این مقاله را هم مطالعه کنید: پالت چیست؟ معرفی انواع پالت برای حمل و جابجایی

نقش انواع پالت در انبارداری

پالت‌ها اجسامی هستند که دارای یک سطح صاف هستند و برای حمل‌ونقل کالاها و بسته‌بندی محصولات مختلف نیز استفاده می‌شوند. همان‌گونه که اشاره شد، پالت انبار همانند یک سکوی کوچک است که برای نگهداری از مواد یا محصولات و حمل آنها به کار می‌روند. پالت برای نگهداری و حمل تعدادی جعبه، کارتن، لوازم و قطعات شکستنی و غیره به کار می‌روند. در واقع نقش پالت در انبار، غیر از نظم بخشیدن به فضای انبار، تسریع در جابجایی، بارگیری و تخلیه محصولات است.

در ضمن نقش پالت در انبارداری، ایمن نگه داشتن کالاها و سالم رساندن آنها به مقصد است. برای این منظور پالت‌هایی هم طراحی شده‌اند که دیواره‌های بلندی دارند. این دیواره‌ها موجب جلوگیری از ورود ضربه‌های مستقیم به محتویات درون پالت انبار می‌شوند. به این نوع پالت، باکس پالت نیز گفته می‌شود. استفاده از باکس پالت، بستگی به نیاز انبار و همچنین نوع محصول دارد.

انواع پالت انبار و چیدمان مناسب آنها در انبار

امروزه پالت‌ها در انواع و اندازه‌های گوناگونی ساخته می‌شوند و هر کدام برای مصارف متنوعی طراحی شده‌اند. پالت‌های چوبی، چوب فشرده (پالت پرسی)، فلزی و پلاستیکی از انواع پرکاربرد پالت انبار هستند. این پالت‌ها، در ابعاد و اندازه‌های مختلف، جهت برآورده شدن نیاز مصرف‌کنندگان تولید و عرضه می‌شوند.

پالت انبار
یکی از انواع پالت انبار، نوع پلاستیکی است که به دلیل بهداشتی بودن، در انبارهای صنایع غذایی و دارویی، کاربرد گسترده‌ای دارد.

برای بهینه شدن نقش انواع پالت در انبارداری، قفسه‌بندی انبار نیز یکی از نوین‌ترین راه‌هایی است که به منظور رفع مشکلات انبارداری، رایج شده است. استفاده از قفسه‌بندی در انبار باعث می‌شود تا محصولات و کالاها روی هم انباشته نشوند و دسترسی و جابجایی هر محصول، آسان باشد.

این طرح‌بندی‌ها می‌توانند نظم و ترتیب خاصی را برای تجهیزات و محصولات موجود در انبارها به وجود آورند. در ضمن با وجود نظم و چیدمان دقیق در قفسه‌ها، زمان تحویل مواد اولیه به خط تولید یا تحویل محصولات به مشتریان، به حداقل می‌رسد. برای اطلاع از نحوه قفسه‌بندی انبار، این مطلب را مطالعه کنید: نحوه قفسه بندی انبار + [نکات کلیدی انبارداری با توجه به پالت]

نکات مهم مدیریت پالت در انبارداری

برای اینکه بتوان برای مدیریت پالت در انبارداری و چیدمان پالت انبارها، درست‌ترین شکل ممکن را انتخاب کرد، باید برخی نکات و موارد را رعایت کرد. این نکات عبارتند از:

معرفی یک پالت انبار مدرن

حال که با نقش پالت در انبار و روش‌های مدیریت پالت در انبارداری آشنا شدیم، بد نیست با بهترین و جدیدترین نوع پالت انبار هم آشنا شویم. پالت پرسی چوبی که با نام‌های پالت نئوپان یا پالت چوب فشرده نیز شناخته می‌شود، از چوب‌های بازیافتی و چوب‌های هرس شده از درختان ساخته می‌شود. به این ترتیب که این چوب‌ها در دستگاهی خرد شده و با چسب‌های مخصوصی ترکیب می‌شوند تا به شکل خمیری در آیند. سپس این خمیر در قالب‌هایی قرار می‌گیرد و برای مدت ده دقیقه با دستگاه پرس، فشرده می‌شود. بعد از این فرایند، پالت پرسی آماده می‌شود.

پالت چوب فشرده به شما کمک می کند راهکارهای بهبود فضای انبار را به بهترین شکل اجرا کنید. برای اطلاع از فرایند دقیق تولید پالت پرسی چوبی، می‌توانید این مقاله را هم مرور کنید: مراحل تولید پالت پرس وود یا پالت پرسی نئوپالت

همان‌گونه که در بخش‌های قبلی این مطلب اشاره کردیم، چیدمان پالت در انبارداری بسیار مهم است. حتی زمانی که پالت‌ها خالی می‌شوند، باید با رعایت نکات مدیریت پالت در انبارداری، چیدمان آنها را به گونه‌ای انجام داد که جای زیادی را اشغال نکنند. خبر خوب اینکه پالت انبار چوب فشرده، قابلیت نگهداری به صورت تودرتو را دارد و چیدمان پالت در انبارداری را راحت می‌کند.

پالت انبار
مدیریت پالت در انبارداری با کمک پالت چوب فشرده، بسیار راحت است. چون این پالت انبار، مزایایی دارد که سایر پالت‌ها، از آن محروم هستند.

این پالت در انبارداری و حمل‌ونقل، تحولی ایجاد کرده است. چون نسبت به پالت‌های چوبی و پالت پلاستیکی، قابلیت نگهداری و حمل اوزان بالاتری را دارد. در مقایسه با سایر پالت‌ها، دوام و طول عمر بیشتری هم دارد. خرید آن از نظر اقتصادی هم به صرفه خواهد بود. پس بهتر است برای بهبود نقش پالت در انبار خود، به خرید پالت‌های پرسی چوبی هم فکر کنید.

کافیست با یک تماس تلفنی با شرکت نئوپالت که معتبرترین و نخستین سازنده پالت پرسی چوبی فشرده در ایران است، سفارش خود را ثبت کنید. اگر هم در مورد نقش پالت در انبار یا چیدمان پالت در انبارداری یا موارد فنی پالت پرسی سوالاتی دارید، همکاران ما آماده‌اند تا به صورت تلفنی، پاسخگوی کلیه سوالات شما باشند.

منبع: inboundlogistics

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمامی حقوق برای نئوپالت محفوظ است